Kunnskapsbasen

Kunnskapsbasen inneholder alt fra nyttige skjemaer og maler til avtaler, artikler og nyheter.

Søk

  • Presentasjoner fra Servicemarked17

    27. september ble årets Servicemarkedskonferansen avholdt i Næringslivets Hus. Konferansen var fulltegnet med 220 deltakere.

  • Faggruppen skade/lakk har gitt innspill til viktige forskriftsendringer

    Krav i lover og forskrifter kan i noen tilfeller oppleves å være for omfattende, mens det i andre tilfeller kan synes som om opplagte krav er fullstendig uteglemt. Innholdet i krav og lovregulering endres normalt over tid, og lovverket oppdateres ikke nødvendigvis i takt med utviklingen.

  • MYSBY6 tilbake på sporet

    I september 2016 valgte den svenske bilbransjeorganisasjonen (MRF) å trekke seg fra den nordiske skadetidsstudien, MYSBY6. Forutsetningene for det nordiske samarbeidsprosjektet ble dermed drastisk endret og etter kort tid valgte også NBF og Finsk bilbransje (AKL) å trekke seg fra samarbeidet.

  • Nordisk samarbeid skade/lakk

    I de nordiske landene er likhetene større enn forskjellene innenfor området skade/lakk og hovedutfordringene er nokså ensartede. For å dele erfaringer og for å styrke hverandre har de nordiske bransjeorganisasjonene blitt enige om regelmessige møter og dialog.

  • Ved mistanke om utilfredsstillende utbedring av tidligere skade

    Av flere grunner er det ønskelig å kjenne til om en bil har hatt tidligere skader eller ikke – særlig da større skader. Eksempelvis gjelder dette ved kjøp/innbytte og salg av bruktbiler. Saken om Olsen Bil har satt ytterligere fokus på dette temaet.

  • Radiostøy ved montering av uoriginale DAB+-løsninger

    Det monteres i disse dager et stort antall uoriginale løsninger for mottak av DAB+signaler i biler med original FM-radio. Ved montering av løsninger for DAB+ og generelt trådløs kommunikasjon er det en fare for støy som kan påvirke radiomottaket.

  • Nødnummer 110 er øremerket til eCall

    I øvrige deler av Europa vil nødnummer 112 i stor grad bli benyttet til eCall. I Norge har regjerningen besluttet at brannvesenets 110-sentraler skal være mottakssentral for det felles europeiske nødmeldingssystemet eCall.

  • Ettermontert DAB+-antenne og frontruteskift

    Medlemmer av NBFs faggruppe skade/lakk har satt fokus på en ny problemstilling og reist spørsmål om hvem som har ansvaret for å erstatte ettermonterte DAB+-antenner som blir ødelagt i forbindelse med frontruteskift. NBF har tatt spørsmålet opp med Finans Norge og for kort tid siden kom svaret.

  • Faktainformasjon om endringer i PKK-forskriften

    I slutten av desember 2016 offentliggjorde Vegdirektoratet sine forslag til endringer i PKK-forskriften, ved å sende disse på såkalt høring. Forslagene blitt omtalt i flere medier, men mye av det som har stått på trykk har vært upresist og har bidratt til å skape misforståelser. NBF ønsker med denne informasjonen å presisere hva denne høringen faktisk innebærer.

  • Veiledning for risikovurdering i skade- og lakkbransjen

    Veiledningen er utarbeidet i et prosjekt for å øke kompetansen på risikovurdering for bransjen og bedriftshelsetjenesten. Veilederen er produsert i desember 2016, den bygger også på tidligere veiledninger utarbeidet av NBF. Prosjektet er finansiert av NHOs Arbeidsmiljøfond.

  • Kondemnasjonsprosessen er ute av kontroll

    I kjølvannet av saken mot Olsen Bil AS melder Statens Vegvesen at de vil kartlegge kjøretøy solgt av Olsen Bil AS og som tidligere har vært skadet. Senere vil disse bilene bli kalt inn til teknisk kontroll. Saken understreker nok en gang at man har manglet kontroll på kondemnasjonsprosessen. Dette har NBF advart mot i snart ti år, og vi har krevd å få på plass et sentralt skaderegister.

  • Pålagt bruk av prisopplysningsmal for verkstedtjenester

    NBF og Forbrukerombudet samarbeidet i september 2016 om å utarbeide en prisopplysningsmal. Malen ble utarbeidet for at verkstedene på sine hjemmesider skulle kunne informere forbrukere om prisene på sine tjenester, slik Forskrift om prisopplysninger krever.

  • Reviderte erklæringer i forbindelse med sikre bilskadereparasjoner

    For å dokumentere korrekt utførte bilskadereparasjoner har det lenge blitt benyttet en standardisert egenerklæring. I tillegg finnes det en tilsvarende egenerklæring for å dokumentere reparasjoner, utskiftinger og kalibrering som innbefatter førerassistentsystemer og/eller sikkerhetssystemer.

  • Ta de useriøse: krimtips@vegvesen.no

    Fra scenen på Servicemarked16/Nyttekjøretøykonferansen hadde Frank Martinsen, eier og leder av fire verksteder en oppfordring: tips krimenheten i Statens Vegvesen om useriøse og ulovlige verksteddrift. Send tips til krimtips@vegvesen.no

  • Hvordan sikre egne og kunders biler

    NBF har sammen med BIL laget en bransjenorm for overtagelse, bruk og oppbevaring av bilnøkler for å sikre egne og kunders biler. Normen er en del av forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrift som trer i kraft fra 1. januar 2017.

  • Er det lov å prøvekjøre utenlandske kjøretøy?

    Lov eller ikke? Prøvekjøring av utenlandske kjøretøy ved verkstedbesøk. Ofte repareres utenlandske biler og tunge kjøretøy på norske verksteder. Det er da svært vanlig at verksted må prøvekjøre bilen både før og etter reparasjon. Spørsmålet er om det er offentlige restriksjoner på dette. Vi har fått svar fra myndighetene.

  • Kurstilbudet fra CAB er positivt for den norske skade/lakkbransjen

    CAB er det svenske firmaet som har utviklet dagens kalkulasjonssystem DBS, og som er ansvarlig for tidsformlene som ligger til grunn for systemet, samt for vedlikeholdet av det tilhørende tidsverket.

  • Julaften, bursdag og alt på samme dag!

    Statens Vegvesen åpner register for kilometerhistorikk og skal lansere sentralt skaderegister i løpet av 2016. Begge tiltakene representerer store gjennomslag for Norges Bilbransjeforbund.

  • MYSBY6, det nordiske skadetidsstudiet

    Høsten 2013 ble NBF for alvor involvert i det som skulle bli en nordisk skadetidsstudie. Nå som 2016 er godt i gang er selve gjennomføringen av MYSBY6 også i full gang. Det er derfor på tide med en foreløpig statusrapport på den nordiske skadetidsstudien, ca. 11 måneder før den er planlagt ferdig.

  • Sikre bilskadereparasjoner har fått egen hjemmeside

    Siden 2009 har arbeidsgruppen tilhørende sikre bilskadereparasjoner utarbeidet en rekke formularer, informasjon og brosjyrer.

  • Feil på tilhengerdrag

    Flere alvorlige feil avdekket på tilhengerdrag i den senere tid. Vegdirektoratet har utarbeidet en informasjonsfolder om reparasjon og kontroll av tilhengerdrag.

  • Lønnssystemer i bilbransjen

    Et hefte som inneholder eksempler på resultatbaserte lønnsystemer i bilbransjen, samt råd og forutsetninger for en vellykket innføring og oppfølging av slike lønnsystemer. Heftet er fra 2001, men fremdelse aktuelt i dag.

  • Aktuelle veiledninger og sjekklister knyttet til avfallshåndtering

    Farlig avfall er avfall som ikke kan håndteres sammen med annet avfall fordi det kan medføre skader på mennesker og miljø.

  • Kjemisk helsefare

    Kjemisk helsefare i bilskadeverksteder, fullversjon

    I denne veiledningen blir de kjemiske eksponeringer under abeid i bilskadeverksteder blir presentert under de ulike arbeidsprosesser. Fullversjon er beregnet på fagpersonel som bedriftshelsetjenester og tilsynsmyndigheter.

  • Løsemiddelbrosjyre

    Løsemidler i billakkering

    Med godt utstyr og fornuftig organisering av arbeidet er det i dag mulig å lakkere biler uten risko for hjerneskade hos lakkererne. Veiledningen gir tips og råd om riktig arbeidspraksis for å unngå løsemiddelskader.

  • Pyroteknisk

    Håndtering av pyrotekniske komponenter

    En veiledning til forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff.

  • UV-tørking i billakkeringsverksteder

    Veiledningen er utarbeidet for å gi billakkerere, verkstedledere og verkstedeiere informasjon om prinsippene bak UV-tørking, hvilke farer slik tørking medfører og hvorledes en skal innrette arbeidet slik at farer unngås.

  • Veiledning om lakkblanderom

    Veiledningen gir en oversikt over de reglene som gjelder for et lakkblanderom og i noen utstrekning hvordan reglene skal tolkes.

  • Veiledning om lakkabin

    Veiledning om lakkeringskabiner for person-, varebiler og tunge kjøretøyer samt forarbeidssoner. Gir konkrete råd og tips om riktig arbeidspraksis for å unngå helseskader på grunn av kjemikalier ved arbeid i bilskadeverksted.

  • Kjemisk helsefare i bilskadeverksteder, kortversjon

    Denne veilederen gir konkrete råd og tips om riktig arbeidspraksis for å unngå helseskader på grunn av kjemikalier ved arbeid i bilskadeverksted.

  • HMS-status i billakeringsverksteder

    Sammendragsrapport etter kartlegging av HMS-status i billakkeringsverksteder. Blandt annet fant vi at det generelt står bedre til med HMS-arbeidet hos NBFs medlemmer enn hos ikke-medlemmer.

  • Forlenget tjenestetid for mekanikere

    I denne rapporten behandles spesielt det forholdet at mange bilfagarbeidere forlater yrket relativt kort tid etter avlagt fagprøve – trolig gjennomsnittlig etter ca. 10 år.

  • Informasjonsskriv – ansattes kjøp og reparasjon av kondemnerte biler.

    NBF har gjennom de siste årene hatt stort fokus på håndteringen av kondemnerte biler, blant annet fordi mange av problemstillingene er svært relevante i forhold til arbeidet med sikre bilskadereparasjoner.

  • Ny veiledning om innkjøp av lakkeringsanlegg

    Lakkeringskabiner, forarbeidsoner og lakkblanderom er store investeringer. For å gjøre det lettere å ta de riktige beslutninger har NBF utarbeidet en veiledning om innkjøp av lakkeringsanlegg.

  • Bilde sluttrapport prosjekt løsemiddelmålinger

    Måling av løsemidler i billakkering

    NBF har, i samarbeid med billakkeringsverksteder og leverandører til bransjen, utarbeidet rapporten "Løsemiddeleksponering i billakkeringsverksteder". Rapporten viser data for løsemiddeleksponering i moderne billakkeringsverksteder.

  • Smar Repair

    Smart Repair -veileder

    Norges Bilbransjeforbund (NBF) har lenge sett behovet for retningslinjer som tydeliggjør hvem som kan utføre Smart Repair. I dag tilbys dette av en rekke aktører og bransjer som ikke har nødvendig kunnskap og utstyr.

Postadresse: Fakturaadresse:
Postboks 5486 Norges Bilbransjeforbund
Majorstuen, 0305 Oslo NHO SP SCANNING
Tlf: +47 22 54 21 00 PB 5250 Majorstuen
firmapost@nbf.no 0303 Oslo
Besøksadresse:  
Middelthunsgate 27, Oslo