Norges Bilbransjeforbund

Innhold

WLTP og forhandlingene om statsbudsjettet

NBF har sammen med BIL og NAF jobbet intensivt mot regjeringen og de enkelte politiske partiene for å sikre en god overgang til ny typegodkjenning. På spørsmål fra Stortings representant Ingjerd Schou svarer Finansminister Siv Jensen at hun har fått informasjon fra bransjen.

Som tidligere skrevet er det ikke flertall på Stortinget for et avgiftsjokk. Vi var relativt trygge på at regjeringen ville komme med en kalibrering, og at dette ville få flertall i Stortinget. Det var vi helt til Abid Raja fra Venstre kom på banen. Venstre etterlater et inntrykk i VGs artikkel 29. august at bensin- og dieselbiler må bli mye dyrere. Han argumenterer med at bilfabrikkene har jukset og at forurenser må betale. Alt er feil, og konsekvensene dersom dette blir reell politikk er katastrofal. Du kan lese artikkelen i VG her. NBF har gitt sitt tilsvar i dagens Finansavis.

FrP står selvsagt steilt imot Venstre, og uttaler at det er uaktuelt å øke avgiftene. Høyres landsmøte stemte i år ned et forslag om å øke avgiftene på fossildrevne biler. Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil ikke være for et avgiftsjokk – og de siste signalene fra KrF taler heller ikke for en avgiftsøkning.

Trolig må vi se Venstres utspill i lys av forhandlingene som pågår, og ikke minst for å markere egen politikk. Sannsynligvis vil det komme flere slike utspill fremover, også etter at budsjettet er lagt frem. Det er lite som tyder på at de som vil ha avgiftsøkning vil få gjennomslag. Et eventuelt gjennomslag vil gi katastrofale konsekvenser. NBF har fått Oslo Economics til å se på konsekvensene dersom staten ikke kalibrerer, og de er ganske skremmende:

  • Nybilsalget vil droppe med 50 000 biler de neste tre årene

  • Tusenvis mister ellers trygge jobber i bilbransjen

  • Staten taper milliarder

  • Flere vil bli drept og skadet i trafikken

  • CO2 utslippene øke

Rapporten er spredd til relevante politikere, og var tema på blant annet Arendals-uka.

NBF, BIL og NAF mener at det eneste forsvarlige alternative for regjeringen er å fortsette med NEDC 2.0 – dvs å regne om WLTP resultatene til NEDC – også i 2019.

Vi er sikre på at det vil komme en kalibrering, vi er usikre på hvilken løsning regjeringen vil velge. Det som er sikkert er at det vil være bilmodeller vil komme ok ut av det, og noen dårlig.

Det er krevende tider, også politisk.