Norges Bilbransjeforbund

Innhold

Dette må du vite om stoffkartotek

Krav til stoffkartotek er nedfelt i Arbeidsmiljøforskriftene, her går det frem at et stoffkartotek skal:

  • Til enhver tid skal holdes oppdatert
  • Være lett forståelig
  • Være tilgjengelig for alle ansatte i virksomheten

For et år siden fjernet myndighetene kravet om stoffkartotek på papir. Dette betyr at du nå kan erstatte gamle papirpermer med digitale løsninger. Hva med å for eksempel ta med deg «stoffkartoteket i lomma»? Det er mulig med en gratis app fra EcoOnline.  

Målet for enhver virksomhet bør være å redusere risiko for arbeidstakerne og miljø. For å avdekke risiko knyttet til arbeid med kjemikalier er stoffkartotek et viktig verktøy. For å hjelpe deg med å lykkes med innføringen av et stoffkartotek har vi laget en enkel guide som tar deg gjennom 5 steg for å komme i gang med stoffkartotek.Klikk her for å laste ned guiden.