Norges Bilbransjeforbund

Innhold

Fortsatt tøffe tak for mange viser en fersk medlemsundersøkelse

Nyhet

Publisert

En fersk medlemsundersøkelse viser at det fremdeles er tøffe tak i bilbransjen. Fem av ti bedrifter har lavere omsetning siste fire uker sammenlignet med samme periode i fjor.

To av ti har høyere omsetning siste fire uker sammenlignet med samme periode i fjor, tre av ti svarer tre av ti at de har lik omsetning. Fire av ti har inntil 25 prosent nedgang i omsetning, resten har et enda større omsetningsfall.

- Bransjen er åpenbart delt. Der det går bra for en del, svært mange ligger på nivå eller noe under fjoråret, mens det er en del det ikke går så bra med. To ting tror jeg vi kan dra ut av dette. En, at bransjen som helhet, sammenlignet med andre deler av næringslivet, har tilpasset seg ganske ok. To at situasjonen er ganske skjør. Selv om det er positive vaksinenyheter så er ikke koronaepidemien over, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i NBF.

Egil Steinsland. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF

Undersøkelsen viser at seks av ti har lavere ordreinngang denne måneden sammenlignet med forrige måned. Halvparten av bedriftene har lavere ordrereserve nå sammenlignet med samme periode som i fjor, to av ti har høyere.

- Vi leser stadig om bedrifter som har store ordrereserver. Men denne medlemsundersøkelsen viser at det ikke er normen. Et flertall har mindre jobb som venter på dem enn normalt. Det er bekymringsverdig. I hvert fall hvis smitten skulle ta seg opp igjen og strengere tiltak blir iverksatt – og det er ikke utenkelig selv om vaksineringen starter raskt utpå nyåret, sier Steinsland. – Starten av 2021 kommer for mange til å være krevende. Det er viktig å sette seg inn i kompensasjonsordningen, permitteringsregelverk og fortsatt ha fokus på smittevern. Aller viktigst er det kanskje å gjøre det man kan for å trygge kundene og få dem inn i butikken eller verkstedet, avslutter Steinsland.

Svært få frykter for eksistensen. Bare seks prosent sier de planlegger oppsigelser, syv prosent sier de mangler penger til å betale regninger. Likevel arbeider NHO og NBF for å sikre at myndighetstiltak som for eksempel kompensasjonsordningen skal forlenges, og forbedres.

Koronaepidemien vil prege bilbransjen i mange måneder fremover. Men vi ser trolig slutten i det fjerne. Kanskje mot sommeren, kanskje til neste høst. Dette skal bilbransjen stå han av, og så får vi håpe at ting normaliserer seg også ellers når vi kan legge dette bak oss.