Lønnsoppgjøret 2020 – Viktig å huske på ved lokale forhandlinger

Fellesforbundet har godkjent tariffoppgjøret for Biloverenskomsten. Årets oppgjør er et såkalt hovedoppgjør, og ble avholdt som forbundsvise forhandlinger mellom NBF og Fellesforbundet. De lokale forhandlingene innenfor Biloverenskomstens tariffområde blir neste steg i forhandlingene.

Biloverenskomsten omfatter mekanikere, opprettere, lakkerere og delelagerpersonell. De forbundsvise og lokale forhandlingene for bilselgere og funksjonærgrupper avholdes i oktober. Årsaken til det er at i år så har pandemisituasjonen ført til at disse forhandlingene først blir avholdt i oktober.

De lokale forhandlingene skal ta hensyn til den enkelte bedrifts økonomiske situasjon, produktivitet, konkurranseevne, framtidsutsikter og arbeidskraftsituasjon – "de fire kriteriene". Det er vesentlig at bedriftene beskriver disse kriteriene på en god og profesjonell måte. I år blir det kanskje viktigere enn noen gang å følge de grunnleggende fire kriteriene i forbindelse med de lokale forhandlingene!

Den usikre pandemisituasjonen må også vektlegges med tanke på bilbransjens utsikter for 2021 (fremtidsutsiktene).

Resultatet av forhandlingene – økonomi:

  • NBF og Fellesforbundet ble enige om å gi et generelt tillegg50 øre til ansatte innenfor Biloverenskomstens tariffområde med virkning fra 1. mai 2020
  • Det er avtalt endringer for smusstilleggene:
    • Minstesatsen for smusstillegg pr. arbeidet (mønstret) time økes med 50 øre, og den nye satsen blir kr. 6,90 per time
    • Tillegg for arbeid med større enheter (tungvogntillegget) økes med 50 øre til kr. 8,10 per time
    • Det understrekes at økningen av smuss tilleggene kun skal foretas der bedriftene enten bruker minstesatsene eller har lavere satser enn den nye satsen (kr. 6,90 i Biloverenskomsten)
  • I tariffoppgjøret mellom NBF og Fellesforbundet er det anslått en total ramme på 1,7 %. Dette er et såkalt makroøkonomisk tall som antas å bli tallet for hele året 2020.

Tallet i den anslåtte rammen inkluderer overhenget på 1,1 % (effekten av fjorårets lønnsoppgjør i dette kalenderåret). Det generelle tillegget (inklusive økning av minstelønnssatser og skiftsatser) er kostnadsberegnet til 0,3 %. Tallet har ikke noe med nivået på hva et eventuelt lønnstillegg skal være i den enkelte bedrift, bare en indikasjon på hva lønnstilleggene vil kunne bli samlet i 2020.

I rammen vil også være de mulige lokale lønnstilleggene samt alle andre former for lønnsvekst i bedriftene (f.eks. økning av kompetanse- og ansiennitetstillegg)

  • Minstesatsene i Biloverenskomsten er økt med 5,6 %. Dette er en mer "teknisk endring" av de laveste satsene i tariffavtalen. Disse endringene skal ikke gi seg utslag i noen fortjenesteøkning for ansatte i verkstedene utover det generelle tillegget på 50 øre.
Tekstendringer i Biloverenskomsten:
  • Endringer i likelønnsbestemmelsene (jf. Biloverenskomsten § 4). Innebærer at bedriftene annethvert år plikter å kartlegge lønnsforhold fordelt etter kjønn (kriteriene for vurderingen skal baseres på kriteriene i likestillings- og diskrimineringsloven)
  • Enkelte presiseringer av bestemmelsene om dagsing i Biloverenskomsten, jf. § 7
  • NBF og Fellesforbundet vil anbefale lokale parter å gjennomgå grunnlaget for sykepenger der dette ikke gjøres. Bedriftene har ikke adgang til å forskjellsbehandle arbeidstakere i bedriften hva gjelder forskuttering av sykepenger.

Les mer om generelle tips om lokale forhandlinger her >

Mer detaljert om de lokale forhandlingene nedenfor:

Viktig å huske på i forhandlingene:

Mange av NBFs medlemsbedrifter er formelt bundet av tariffavtaler. I alle disse avtalene er det bestemmelser om at de ansatte har rett til å ha lokale forhandlinger med ledelsen hvert år.

Dette gjelder i denne omgang Biloverenskomsten. (Bilselgeravtalene og øvrige tariffavtaler som bedriftene er bundet av - for eksempel Standardoverenskomsten eller andre tariffavtaler mellom NHO/NBF – LO/YS skal forhandles på et senere tidspunkt) 

  • Rammen på 1,7 prosent er ganske stram. Det er flere årsaker til det, men Norge er som kjent i en krevende økonomisk situasjon som følge av den pågående pandemien. Flere tusen ansatte i bilbransjen har også vært ute i permittering. Selv om aktivitetsnivået både på salgssiden og ettermarkedet har økt er det ikke tvil om at det fremdeles kan være store avvik i økonomien til mange av NBFs medlemsbedrifter.

Det vil nesten uansett økonomi i den enkelte bedrift i år herske stor usikkerhet om utviklingen av pandemisituasjonen og hva den nærmeste fremtid vil bringe. Vi kan kort si at bilbransjen ikke blir "friskmeldt før Norge blir friskmeldt".

  • Norges høye lønnsnivå reduserer generelt i tillegg vår konkurranseevne og det er også en god grunn til å finne et balansert lønnsoppgjør.
  • Den enkelte bedrift må selv vurdere om det er grunnlag for å gi lokale tillegg i samsvar med bedriftens økonomiske situasjon.
  • De fire kriteriene skal være utgangspunktet for forhandlingene (se nærmere Biloverenskomsten § 7 nr. 4) – disse bør ledelsen nøye gjennomgå og forklare i forhandlingene:
    • Bedriftens økonomi (generell inntjening og resultat)
    • Produktivitet (den enkelte bedrifts produktivitet)
    • Fremtidsutsikter (gjelder både den enkelte bedrift, bilbransjen og makroøkonomiske utsikter for landet generelt. Og hva skjer med pandemisituasjonen? Hva med ettermarkedet og nybilsalget i 2021?)
    • Konkurranseevne (konkurranseevnen til den enkelte bilbedrift i bilmarkedet og markedet for øvrig)
  • Forhandlingsprosessen: Skal skape forståelse for bedriftens situasjon og etablere en felles oppfatning av bedriftens økonomiske status. Sikre tillitsvalgte og ansatte nødvendig informasjon før forhandlingen starter. I tillegg:
    • Avklar hvem som skal forhandle på vegne av klubben
    • Viktig at tillitsvalgte har klare fullmakter fra medlemmene i klubben, slik at enighet kan oppnås så tidlig som mulig uten at alle medlemmer må høres i alle spørsmål.
    • Dersom faste lønnstillegg kan gi store negative virkninger på lengre sikt er det mulig å gi engangsbeløp som et alternativ.
    • Dersom partene ikke blir enige i de lokale lønnsforhandlingene, må det nedfelles skriftlig i en protokoll hva uenigheten går ut på og eventuelle konsekvenser av en slik uenighet. Les mer om "dagsing" nedenfor.

Les mer utfyllende i det videre:

Usikre fremtidsutsikter ?

Det er åpenbart at pandemisituasjon vil innebære stor usikkerhet for bilbransjen i 2021.  

Enkelte bedrifter i bransjen har hatt gode resultater i 2019. Dette vil kunne gi seg utslag i høyere lønnskrav fra de ansatte enn tidligere.

Lokale forhandlinger

Det slås fast i Biloverenskomsten § 7 pkt. 4, at det én gang hvert avtaleår skal føres forhandlinger om en eventuell regulering av fortjenestenivået. Forhandlingene skal ta hensyn til den enkelte bedrifts økonomiske situasjon, produktivitet, konkurranseevne, fremtidsutsikter og arbeidskraftsituasjon.

NB: Bestemmelsen omhandler ikke endringer av selve lønnssystemet. Forhandlinger om endringer av bedriftens lønnssystem kan også diskuteres når de lokale forhandlingene er i gang. Vi anbefaler likevel at partene forhandler om eventuelle endringer i lønnssystemet som sådan utenom tidspunktet for de lokale forhandlingene.

En mulig ramme på Biloverenskomstens tariffområde på 1,7 % årslønnsvekst for 2020 inkl. overheng, sentrale og lokale forhandlinger betyr ikke at de ansatte kan forvente å få et lønnstillegg i den størrelsesorden på toppen av den lønnen de har i dag. Rammen på 1,7 % er bare en indikasjon på hva lønnstilleggene vil kunne bli samlet i 2020, og har ikke noe med nivået på hva et eventuelt lønnstillegg skal være i den enkelte bedrift. Lønnstillegget i den enkelte bedrift vil derfor måtte beregnes på følgende måte:

  • 1,1 % er det såkalte overhenget – gjelder for Biloverenskomstens tariffområde
  • 0,3 % av rammen på 1,7 % er i hovedsak knyttet til det generelle tillegget på "50-øringen" og økningen av smusstillegget. Denne summen, vil være en kostnad bedriftene uansett vil få. Og denne summen er blitt gitt gjennom de sentrale forhandlingene.
  • Ca. 0,3 % av rammen vil kunne indikere et mulig lokalt tillegg innenfor Biloverenskomsten
  • Et eventuelt lokalt tillegg gis med virkning fra den datoen de lokale avtalene baserer seg på. I år vil bedriftene måtte påregne å etterbetale eventuelle lokale tillegg fra det tidspunktet de lokale parter vanligvis bruker (ofte fra 1. juli).
Forhandlingsprosessen

Det er viktig at du som arbeidsgiver kontinuerlig sørger for informasjon om hvordan bedriftens økonomiske status er. Forståelse for bedriftens situasjon vil skape en felles oppfatning av den økonomiske virkeligheten. Forhåpentligvis gir det et bedre grunnlag for å bli enige i de lokale lønnsoppgjørene.

Sørg også for at de tillitsvalgte og øvrige ansatte får nødvendig informasjon om de lokale forhandlingene før de formelt begynner. Avklar tidlig hvem som skal forhandle på vegne av klubben, og hvilke fullmakter de tillitsvalgte har fått fra sine medlemmer.

Tips: Viktig at de tillitsvalgte har klare fullmakter fra medlemmene i klubben, slik at en forhandlingsløsning kan oppnås så tidlig som mulig, og uten at alle medlemmene må høres i et hvert spørsmål som oppstår i forbindelse med forhandlingene.

Det er ikke noe i veien for at bedriften tar hensyn til mulige negative virkninger faste lønnstillegg kan ha på lengre sikt. Det kan derfor gis engangsbeløp i stedet for regulære lønnstillegg for å redusere denne negative virkningen.

Lønnsstatistikk for Norge – og distriktsvise tall

Lønnsstatistikk utarbeides årlig av NHO for NBFs medlemsbedrifter. Denne viser gjennomsnittslønn for fagarbeidere dvs en total timefortjeneste (inklusive bonus, smuss- og skifttillegg). Statistikken omhandler fagarbeidergruppene bilmekanikere, bilskadereparatører, overflatebehandlere, lagermedarbeidere og bilklargjørere.

Les mer om statistikken i din digitale verktøykasse > 


Et råd til slutt:

Vær oppmerksom på bestemmelsene om dagsing i Biloverenskomsten!

Dersom partene ikke blir enige i de lokale lønnsforhandlingene, må det nedfelles skriftlig i en protokoll hva uenigheten går ut på og eventuelle konsekvenser av en slik uenighet.

I bedrifter som er bundet av tariffavtale – Biloverenskomsten – kan de organiserte varsle såkalt dagsing. Det innebærer at de som jobber innenfor verkstedet og delelageret én måned etter at uenighetsprotokoll er laget, og etter at en av partene har krevd avholdt et organisasjonsmessig møte, kan gå ned til 45 % arbeidsytelse og med tilsvarende lønn. Dette kan kalles en tariffavtaleregulert ”gå-sakte-aksjon”. Men de ansatte være på jobb hele dagen. Reglene finner vi i Biloverenskomsten § 7.

Det må understrekes at de organiserte altså ikke kan gå til oppsigelse av lønnsavtalen/varsle dagsing før det er avholdt et organisasjonsmessig møte mellom NBF og Fellesforbundet hvis en av partene skulle ønske det. Men bedriften/de tillitsvalgte må kreve dette møtet snarest etter at det konstateres uenighet mellom partene – ”uten ugrunnet opphold” (det betyr at forhandlingene bør gjennomføres i løpet av maks en 10 dagers periode etter at uenigheten har oppstått).

Bedriften vil i kraft av sin styringsrett kunne utbetale det tilbudte beløpet i de lokale forhandlingene dersom ingen av partene innen rimelig tid "forfølger videre" uenigheten som er nedfelt i protokollen. 

Det er sjelden at slike dagsingsaksjoner oppstår, men vær "føre var"! Kostnadene for både bedrift og ansatt kan bli store dersom slike aksjoner skulle oppstå.

Ta kontakt med NBFs forhandlingssjef Hans Tore Hagland dersom det skulle være flere spørsmål om lønnsoppgjøret.

hans tore kontaktkort.JPG