Nå må skadeverkstedene forberede seg på å tenke annerledes

Riktig nok er situasjonen varierende, men hovedbildet er dessverre at verkstedene opplever omsetningssvikt og at stadig flere ser seg nødt til å permittere. Nye utfordringer lurer i nær fremtid og nå må skadeverkstedene forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen.

Biltrafikken er kraftig redusert og som følge av dette stuper skadefrekvensen. I uke 12 falt skadefrekvensen med 35 – 40% og i uke 13 er det grunn til å forvente ytterligere fall. Sammenliknet med en normal situasjon kan vi under nåværende unntakstilstand oppleve at skadefrekvensen faller med over 50%. Dette vil i så fall bety at skadeverkstedene i den etterfølgende perioden får tilført halvparten så mange skader som normalt.

Situasjonen endrer seg fra dag til dag og det er derfor vanskelig å si hva som vil skje de kommende ukene, men noen uttrykker en viss bekymring rundt deledistribusjon den kommende tiden. Noen frykter altså at enkelte aktører kan få problemer med deleleveranser.

Hva skal skadeverkstedene gjøre dersom både skadefrekvens og deleleveranser reduseres?

Et slikt scenario vil utvilsomt medføre seriøse utfordringer. Samtidig er skadebransjen i en situasjon der den til en viss grad kan påvirke omfanget av problemet og gjøre utfordringene litt mindre.

Skadeverkstedene må selvsagt etterleve prinsippene for sikre bilskadereparasjoner, men innenfor disse rammene har skadeverkstedene en viss mulighet til selv å velge metoder og kriterier for reparasjonen.

Denne muligheten for selvstendige vurderinger kan eksempelvis medføre at kriteriene for reparasjonen påvirker reparasjonskostnadene akkurat nok til at en bil på grensen av innløsning allikevel blir reparert. Det å unngå unødvendige innløsninger kan til en viss grad veie opp for lavere skadefrekvens.

For delvis å kompensere for eventuelt manglende deleleveranser kan man i helt spesielle tilfeller velge å rette- og reparere deler, der man under normale omstendigheter ville valgt å skifte.

På litt sikt vil ting normaliseres, men i den krevende tiden vi befinner oss i akkurat nå må vi tenke nytt og annerledes.

Heldigvis er skadeverkstedene i en situasjon der man til en viss grad selv kan velge metoder og kriterier for reparasjonene. Dette må skadebransjen utnytte, og i den forbindelse forberede seg på å tenke annerledes den kommende tiden.