Innhold

KIA fant ny informasjonssjef hos NBF

Nyhet

Publisert

Christian Lagaard går fra NBF til Kia der han skal lede kommunikasjonsarbeidet. I NBF har han arbeidet for å løfte bilens omdømme og bidratt til å sette NBF på kartet i nasjonal presse. Lagaard vil være en del av NBF til over valget, og bidra både under valgkampen og når et nytt storting er på plass.

- Vi er lei oss for at Christian forlater oss, men samtidig stolte av at KIA og Bertel O. Steen valgte en av våre. Et bevis på at NBF er en bra plass å lære seg bil og bilbransjen. Siden Christian startet har NBF blitt vesentlig mer synlige i media. Vi har vært i alle avisene det siste året og ting ligger godt til rette for nestemann som skal lede arbeidet videre hos oss, mener Egil Steinsland, kommunikasjonssjef hos NBF. – Oppgavene til Christian som handler om å løfte bilens omdømme i samfunnet vil fortsatt ha stort fokus, legger han til.

egil steinsland nbf 72 dpi.jpgEgil Steinsland. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF.

NBFs har som ett av sine formål å løfte bilens omdømme. Arbeidet med å gjøre bilen og bilbransjen mer bærekraftig blir viktig i arbeidet. NBF mener det er viktig for at bilen skal beholde den sterke posisjonen i samfunnet, Kommunikasjonsrådgiver har en sentral rolle i å oppfylle det formålet, og NBF leter allerede etter en person som kan fylle stillingen.

- Stadig flere innser at bilen er en del av klimaløsningen, men bransjen kommer til å måtte jobbe sammen på en annen måte enn vi er vant til i fremtiden. Her vil NBF ha en samlende rolle så de blir kanskje ikke helt kvitt meg. Uansett vil den som skal overta stafettpinnen i NBF vil gjøre en utfordrende og viktig jobb for bilen i Norge. Omringet av flinke kolleger som alle brenner for bransjen og bilen, sier Christian Lagaard.   

Christian Lagaard sittende blid 72 dpi 800 x 533 til Epi.jpgChristian Lagaard. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF.

Administrerende direktør hos KIA, Irene Solstad er svært godt fornøyd med at hun kom i mål med sin nye PR og informasjonssjef, som også får plass i ledergruppen. KIA er godt i gang med en transformasjon av merket med nye biler, plattformer og design som både de og Bertel O. Steen har stor tro på.

- Kia er et merke i vekst, og har på få år gått fra posisjonen som «underdog» til å bli et topp 10 merke. Konsernet vil bli ledende på elektrifisering, og innen 2026 skal vi lansere 11 nye elbiler. Kommunikasjon blir viktigere enn noen gang. Vi er glade for å ha ansatt Christian Lagaard som informasjonsansvarlig. Jeg er sikker på han vil gjøre en meget god jobb med å formidle alt det spennende som skjer hos Kia fremover, sier Solstad.

Christian Lagaard kom til NBF fra Autovia, før det hadde han jobbet seks år som kommunikasjonsrådgiver på Slottet. I tillegg har han erfaring som journalist både fra TV og radio.

- Bil og kommunikasjon er mine to store lidenskaper i livet. Det får jeg fortsatt kombinere hos KIA. Jeg mener jo at det å bidra til å selge nullutslippsbiler og bidra til en mer bærekraftig bilpark og mobilitet i Norge er en viktig jobb for samfunnet vårt. Jeg hadde lenge tenkt at jeg skulle ta en sjefsjobb en gang i førtiårene. Nå kom vinduet litt tidligere enn jeg hadde tenkt og den gleder jeg meg veldig til, avsluttet han.

Christian starter i Kia 1. oktober.

Kontaktpersoner:

Irene Solstad, administrerende direktør KIA Bil Norge AS : 932 09 360

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef, NBF: 994 85 268

Christian Lagaard: 974 74 755