Året 2022 – fra pandemi til krig – et urolig år

Adm.dir. i NBF, Stig Morten Nilsen. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF

2022 begynte med pandemi, men i starten av februar var koronatiltakene i praksis avsluttet. Normale tider var i vente. Trodde de fleste. Men alt fikk en brå slutt når Russland angrep Ukraina 24. februar.

Denne krigen i Europa har preget oss alle. 2022 har vært urolig og uforutsigbar. I kjølvannet av invasjonen kom strømsjokk, sanksjoner, høy inflasjon og stadig høyere renter. Mange har aldri opplevd lignende. Inngangen av 2023 preges av at folk har lav tiltro til egen økonomi. Dette vil selvsagt påvirke bilbransjen i 2023.  

Til tross for alle utfordringene i 2022 har bilbransjen hatt et noenlunde godt år. Bransjen har tilpasset seg, holdt kundene fornøyde og utviklet seg. Egentlig er det litt imponerende med tanke på leveringssituasjonen av nye biler. 2022 beviser nok en gang at bilbransjen er imponerende endringsdyktige.  

I dette urolige landskapet har vi i NBF manøvrert etter beste evne. Året har vært hektisk, men morsomt.  

Et av høydepunktene var når vi samlet over 1000 deltagere til Bilbransjens dager. To dager med bransjekonferanse der alle forretningsområdene fikk plass. Tilbakemeldingene fra deltagere og utstillere var svært gode, derfor gleder vi oss til å gjennomføre Bilbransjens dager i november 2023.  

NBF har også jobbet mye med bærekraft det siste året. Mange tenker miljø og klima når de hører ordet bærekraft. Men det er viktig å ikke glemme de to andre dimensjonene, sosial og økonomisk bærekraft.  

For første dag har vi kartlagt hvordan ansatte trives i bilbransjen. De fleste har det bra på jobb, men det er utfordringer. Det er for lite mangfold, for mange som mobbes og folk blir i bransjen for kort. Sosial og økonomisk bærekraft henger altså sammen. Økt trivsel (sosial bærekraft) vil bidra til at folk blir i bransjen lenger, og det vil bidra til at mangelen på arbeidskraft vil bli mindre (økonomisk bærekraft). Brukte deler har også vært et sentralt tema, og noe vi har jobbet aktivt med. For å dekke hele dette feltet har NBF laget en egen bærekraftsguide tilpasset bilbransjen.  

Myndighetene har også satt oss på prøve i 2022. Nye krav til skadeverkstedene har gitt større krav til kursing av ansatte. Og i Statsbudsjettet for 2023 kom som varslet mva på elbiler, men at det også skulle komme en egen vektavgift var en komplett overraskelse. Med disse avgiftsøkningene så blir ikke usikkerheten noe mindre.  

Mye har vært positivt både for NBF og bilbransjen i 2022. Dette er året da elektriske tyngre kjøretøy ble satt i serieproduksjon – en milepæl på veien mot nullutslipp. Rekordsalg av elektriske personbiler og varebiler. Bruken av brukte deler tar seg stadig opp. Viktige steg for å gjøre bilbruk bærekraftig.  

Alt tyder på at 2023 blir krevende for alle i Norge, også bilbransjen. Erfaringsmessig vil bilvirksomhetene håndtere også dette. Gode ledere er viktig, og i 2022 passerte antallet som har tatt NBFs kurs for ledere i servicemarkedet 100.  

Vi ser frem til 2023, men først jul og nyttår.  

Alle i NBF vil med dette ønske en riktig god jul og et godt nyttår.  

Julekort 2 NBF 2022.png