Norges Bilbransjeforbund

Innhold

Artikler

Vis filtrering

13 resultater

Type artikkel
Velg område
13 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, Medlemskap og fordeler, Bilsalg, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Kortfattet veileder til elbilkjøperen

    NBF har utarbeidet en enkel veileder til elbilkjøperen med bakgrunn i de erfaringer og spørsmål som dukker opp i etterkant av bilkjøpet.

  2. Nyhet, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Oversikt over sommerstenging av kontrollhaller for kjøretøygodkjenning

    Statens vegvesen har gitt oss en oversikt som viser hvilke av deres haller som har planlagt med vesentlig redusert aktivitet, eller stengt i sommer. Dette gjelder enkeltgodkjenning av kjøretøy.

  3. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Medlemskap og fordeler, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Hvordan unngå konflikt om verkstedarbeid

    En betydelig andel av henvendelsene NBF-advokatene får om konflikt mellom kunde og verksted etter verkstedarbeid kunne vært unngått om verkstedet hadde sørget for tydeligere avtale. Overraskende mange baserer seg på muntlige avtaler, som nærmest blir verdiløse ved konflikt. Der ord står mot ord, vil det oftest være verkstedet som trekker det korteste strået.

  4. Nyhet, Medlemskap og fordeler, Nyttekjøretøy, Næringspolitikk, Skade/lakk, Tall og fakta, Bilsalg, Forhandler og servicemarkedsdrift , Ledelse og personal koronaviruset

    Koronaviruset - tiltaksliste

    Mange av våre medlemmer kontakter oss med spørsmål rundt drift og økonomi i denne utfordrende perioden vi er inne i.

  5. Nyhet, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Statens vegvesen innfører forhåndsbetaling av kontrollgebyr

    På meget kort varsel innfører Statens vegvesen en ny ordning med innføring av forhåndsbetaling av kontrollgebyr for hallkontroll.

  6. Nyhet, Maler og verktøy, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Bilskadeverkstedene må inngå bedre avtalebetingelser

    I avtaleforhandlinger med forsikringsselskaper er det avgjørende for bilskadeverkstedene å få aksept for avtalebetingelser som sikrer verkstedet god økonomi. Når avtalene er signert og akseptert er dessverre verkstedets betingelser ofte ikke gode nok.

  7. Nyhet, Lover og regler, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Statens vegvesens forslag til ny verkstedforskrift er for dårlig

    NBF vil sammen med andre organisasjoner be Statens vegvesen komme med et nytt forslag før man i hele tatt sender noe ut på høring.

  8. Nyhet, Nyttekjøretøy, Bilsalg, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Varsel om nedetider i forbindelse med oppgradering av Autosys

    Mandag 25.november settes ny versjon med ny funksjonalitet av Autosys kjøretøy i produksjon. I forkant av dette vil det bli nedetid i systemer for kjøretøy og alle prosesser knyttet til eierskifte, omregistrering, førstegangsregistrering og dagsprøvekjennermerker vil bli utilgjengelig. Vi beklager ulempene dette medfører for våre brukere og konsumenter av data.

  9. Nyhet, HMS, Lover og regler, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Forbud mot å bruke mineralolje til oppvarming av bygninger fra 1.1.20

    Etter at Forskrift om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger trådte i kraft 28. juni 2018 har Norges Bilbransjeforbund (NBF) fått flere henvendelser fra lakkverksteder. Felles for disse henvendelsene er at verkstedene lurer på hvorvidt denne forskriften også rammer de som bruker oljefyr til oppvarming av lakkabiner, slik at mineraloljen de bruker må erstattes av biobaserte alternativer?

  10. Nyhet, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Skal ansatte fordelsbeskattes for innkjøp av verktøy?

    Spørsmål om fordelsbeskatning av rabatter på verktøy som kjøpes inn av ansatte mekanikere under den tariffestede ordningen med verktøygodtgjørelse i Biloverenskomsten §14.