Norges Bilbransjeforbund

Innhold

Artikler

Vis filtrering

16 resultater

Type artikkel
Velg område
16 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, HMS, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Elbiler og skadereparasjoner

    Nok en gang har ICDP henvendt seg til NBF i forbindelse med en internasjonal studie. Denne gangen er temaet for studien hvordan det europeiske servicemarkedet vil påvirkes av en stadig økende elbilandel, og NBF har i den forbindelse fått en rekke spørsmål knyttet til skadereparasjoner av elbiler. Her kan du lese hva vi har svart.

  2. Nyhet, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Dette sier Statens vegvesen om transport av bil når samlet totalvekt overstiger 3500 kg

    NBF har fått en henvendelse fra et medlem angående frakt av biler til og fra verksted ved driftsstans eller ved tilbakelevering til kunde, når transport foregår med bil og henger når samlet totalvekt overstiger 3500 kg. Spørsmålet dreier seg om slik transport er omfattet av kjøre- og hviletidsreglene, krav om fartsskriver og sjåførkort.

  3. Nyhet, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Ett av fem bilverksteder/kontrollorganer bryter regelverket for EU-kontroll ved å kontrollere egne biler

    NAF Magasinet Motor tok 7. august opp resultatene fra Statens vegvesens revisjoner av kontrollorganers praksis i forhold til å ta EU-kontroll på "egne" biler. Det viser seg at ett av fem verksteder/kontrollorgan her ikke har prosedyrene og praksis for dette i orden. Vi i NBF har ved flere anledninger presisert hvordan regelverket om habilitet skal forstås og vi gjentar dette gjerne.

  4. Nyhet, Medlemskap og fordeler, Bilsalg, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Kortfattet veileder til elbilkjøperen

    NBF har utarbeidet en enkel veileder til elbilkjøperen med bakgrunn i de erfaringer og spørsmål som dukker opp i etterkant av bilkjøpet.

  5. Nyhet, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Oversikt over sommerstenging av kontrollhaller for kjøretøygodkjenning

    Statens vegvesen har gitt oss en oversikt som viser hvilke av deres haller som har planlagt med vesentlig redusert aktivitet, eller stengt i sommer. Dette gjelder enkeltgodkjenning av kjøretøy.

  6. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Medlemskap og fordeler, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Hvordan unngå konflikt om verkstedarbeid

    En betydelig andel av henvendelsene NBF-advokatene får om konflikt mellom kunde og verksted etter verkstedarbeid kunne vært unngått om verkstedet hadde sørget for tydeligere avtale. Overraskende mange baserer seg på muntlige avtaler, som nærmest blir verdiløse ved konflikt. Der ord står mot ord, vil det oftest være verkstedet som trekker det korteste strået.

  7. Nyhet, Medlemskap og fordeler, Nyttekjøretøy, Næringspolitikk, Skade/lakk, Tall og fakta, Bilsalg, Forhandler og servicemarkedsdrift , Ledelse og personal koronaviruset

    Koronaviruset - tiltaksliste

    Mange av våre medlemmer kontakter oss med spørsmål rundt drift og økonomi i denne utfordrende perioden vi er inne i.

  8. Nyhet, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Statens vegvesen innfører forhåndsbetaling av kontrollgebyr

    På meget kort varsel innfører Statens vegvesen en ny ordning med innføring av forhåndsbetaling av kontrollgebyr for hallkontroll.

  9. Nyhet, Maler og verktøy, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Bilskadeverkstedene må inngå bedre avtalebetingelser

    I avtaleforhandlinger med forsikringsselskaper er det avgjørende for bilskadeverkstedene å få aksept for avtalebetingelser som sikrer verkstedet god økonomi. Når avtalene er signert og akseptert er dessverre verkstedets betingelser ofte ikke gode nok.

  10. Nyhet, Lover og regler, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Statens vegvesens forslag til ny verkstedforskrift er for dårlig

    NBF vil sammen med andre organisasjoner be Statens vegvesen komme med et nytt forslag før man i hele tatt sender noe ut på høring.