Ansatte som underpresterer
Hva gjør man som arbeidsgiver når den ansatte ikke leverer slik man burde kunne forvente?
44 resultater
Hva gjør man som arbeidsgiver når den ansatte ikke leverer slik man burde kunne forvente?
Er det bare å si opp ansatte i prøvetiden fordi de har jobbet i kort tid? Absolutt ikke….
Som mange er kjent med ble det vedtatt endringer i forbrukerkjøpsloven i sommer. Reglene vil imidlertid først gjelde fra og med 1. januar 2024.
For de fleste nærmer ferieperioden seg med stormskritt, og det er mye å holde orden på for arbeidsgiver. Nedenfor følger noen punkter rundt hva som er viktig å ha oversikt over når det gjelder ferie og ferieavvikling.
Torsdag 20. april ble det enighet i årets lønnsoppgjør mellom NHO og LO.
Det er brudd mellom LO og NHO. Det betyr at det blir streik. Flere medlemmer av NBF er tatt ut, vi er i direkte kontakt med alle berørte.
Årets lønnsoppgjør nærmer seg. I år er det et såkalt mellomoppgjør hvor kun lønnssatsene skal reguleres. LO vil overlevere sine krav til NHO i uke 13. Forhandlingene vil kunne ende i brudd senere den uken.
NBFs medlemsbedrifter har mange arenaer for samarbeid med de ansatte. Felles for flere av bedriftene er at de er formelt bundet av tariffavtale. Men, flere bedrifter uten tariffavtale har også samarbeidsformer. Det nærmer seg også et lønnsoppgjør hvor partene på bedriftene skal finne løsninger om lønnstillegg. Da kan det være greit å "brushe" opp kunnskapene om samarbeidet mellom partene på bedriftene.
Bilforhandler/verkstedets ansvarsforsikring/"tabbeforsikring" dekker ikke skader på selve "leveransen" eller "arbeidet".
En arbeidsgiver kan bare si opp en ansatt når oppsigelsen er saklig begrunnet i arbeidstakers, arbeidsgivers eller bedriftens forhold. Dette følger av arbeidsmiljøloven § 15-7 første ledd.