Norges Bilbransjeforbund

Innhold

Artikler

Vis filtrering

17 resultater

Type artikkel
Velg område
17 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Medlemskap og fordeler, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Hvordan unngå konflikt om verkstedarbeid

    En betydelig andel av henvendelsene NBF-advokatene får om konflikt mellom kunde og verksted etter verkstedarbeid kunne vært unngått om verkstedet hadde sørget for tydeligere avtale. Overraskende mange baserer seg på muntlige avtaler, som nærmest blir verdiløse ved konflikt. Der ord står mot ord, vil det oftest være verkstedet som trekker det korteste strået.

  2. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Nyhet

    Oversikt over personvernregelverket

    Alle bedrifter som behandler personopplysninger plikter å følge personopplysningsloven og GDPR, EUs personvernforordning som er implementert i norsk rett.

  3. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Nyhet

    Verkstedets frarådningsplikt

    Reparasjon av bilen kan enkelte ganger bli uforholdsmessig dyrt for kunden eller vise seg å være til liten nytte. Det har verkstedet plikt til å orientere forbrukeren om. Resultatet av unnlatt fraråding kan være ingen eller begrenset betalingsplikt for kunden.

  4. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Nyhet

    Utbedring etter boken

    Tittelen kunne like gjerne vært "Utbedring etter lovboken". Det er det denne artikkelen handler om. Der det foreligger en rettslig mangel ved en solgt bil, er det utbedring (eller retting, som det heter i loven) som oftest blir utfallet. Utbedringen må selvsagt foregå etter boken fra et teknisk ståsted. Selve arbeidet må utføres på en fagmessig måte. Utbedringen har imidlertid ikke bare en teknisk side, men også en rettslig side. Denne artikkelen er ment å gi innsikt i hvordan en utbedring skal gjennomføres etter forbrukerkjøpsloven.

  5. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Lønn og tariff, Nyhet

    Hvilke skader må forhandleren opplyse om?

    Dersom det ikke er opplyst om tidligere skadeutbedringer, kan dette være en mangel i lovens forstand. Må det opplyses om alle skadeutbedringer bilen har hatt?

  6. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Lønn og tariff, Nyhet

    Hevingsoppgjøret

    Dersom bilkjøp heves skal hver av partene tilbakeføre det de har mottatt. Selger skal dessuten erstatte tapet kjøper er påført som følge av kontraktsbruddet som leder til heving. Hvilke poster som inngår i hevingsoppgjøret og hvordan disse postene skal behandles byr ofte på tvil. I denne artikkelen gis en oversikt over hevingsoppgjøret og vanlige spørsmål i forbindelse med dette.

  7. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Lønn og tariff, Nyhet

    Garantert god garanti?

    Det er et godt salgsargument at bilen selges med garanti. Dette gir kjøper økt trygghet for at han gjør et godt og trygt bilkjøp. Men det er ikke alle garantitekster som holder vann etter loven. Denne artikkelen gir et overblikk over hvordan garantier som gis forbruker ved bilkjøp vurderes rettslig samt tips til hvordan slike vilkår bør utformes.

  8. Nyhet, Maler og verktøy, Skade/lakk, Forhandler og servicemarkedsdrift

    Bilskadeverkstedene må inngå bedre avtalebetingelser

    I avtaleforhandlinger med forsikringsselskaper er det avgjørende for bilskadeverkstedene å få aksept for avtalebetingelser som sikrer verkstedet god økonomi. Når avtalene er signert og akseptert er dessverre verkstedets betingelser ofte ikke gode nok.

  9. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Lønn og tariff, Nyhet

    Tariffoppgjøret 2019 - info lokale forhandlinger

    LO har tidligere vedtatt tariffoppgjøret etter at forhandlingene med NHO ble avsluttet. Årets oppgjør er et såkalt mellomoppgjør. De lokale forhandlingene innenfor alle NBFs tariffområder blir neste steg i forhandlingene. NBF og NHO har tidligere sendt ut informasjon om resultatet av meklingen mellom LO og NHO.

  10. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Lønn og tariff, Nyhet

    Biloverenskomsten - nye garantisatser fra 1. januar 2019

    Fellesforbundet og NBF er nå blitt enige om nye garantisatser, 87 %-regelen, med virkning fra 1. januar 2019. Dette er en bestemmelse i Biloverenskomsten som formelt binder NBFs medlemsbedrifter med tariffavtale til én gang per år å foreta en kontroll av sine lønnssatser.