Norges Bilbransjeforbund

Innhold

Artikler

Vis filtrering

17 resultater

Type artikkel
Velg område
17 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, Nyhet

    NBF bytter europeisk lobbyorganisasjon for 2020

    De generelle rammebetingelsene for norsk bilbransje legges på et overordnet plan i EU, og NBF har derfor de siste tiårene vært medlem av CECRA, som er en paraplyorganisasjon for bilbransjen i Europa.

  2. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Nyhet

    Oversikt over personvernregelverket

    Alle bedrifter som behandler personopplysninger plikter å følge personopplysningsloven og GDPR, EUs personvernforordning som er implementert i norsk rett.

  3. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Nyhet

    Verkstedets frarådningsplikt

    Reparasjon av bilen kan enkelte ganger bli uforholdsmessig dyrt for kunden eller vise seg å være til liten nytte. Det har verkstedet plikt til å orientere forbrukeren om. Resultatet av unnlatt fraråding kan være ingen eller begrenset betalingsplikt for kunden.

  4. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Nyhet

    Utbedring etter boken

    Tittelen kunne like gjerne vært "Utbedring etter lovboken". Det er det denne artikkelen handler om. Der det foreligger en rettslig mangel ved en solgt bil, er det utbedring (eller retting, som det heter i loven) som oftest blir utfallet. Utbedringen må selvsagt foregå etter boken fra et teknisk ståsted. Selve arbeidet må utføres på en fagmessig måte. Utbedringen har imidlertid ikke bare en teknisk side, men også en rettslig side. Denne artikkelen er ment å gi innsikt i hvordan en utbedring skal gjennomføres etter forbrukerkjøpsloven.

  5. Nyhet, Nyhet

    Ny rapport om elektrifisering

    Vi har både nok strøm og godt nok nett. Mange spør om vi har nok strøm og godt nok strømnett i Norge til å håndtere alle elbilene som kommer. DNV GL (tidligere Norsk veritas) har undersøkt dette på vegne av Energi Norge. I rapporten anslår de at samlet strømforbruk vil øke med 30 – 35 TWh fra 2017 til 2040. Er det mulig i Norge?

  6. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Lønn og tariff, Nyhet

    Hvilke skader må forhandleren opplyse om?

    Dersom det ikke er opplyst om tidligere skadeutbedringer, kan dette være en mangel i lovens forstand. Må det opplyses om alle skadeutbedringer bilen har hatt?

  7. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Lønn og tariff, Nyhet

    Hevingsoppgjøret

    Dersom bilkjøp heves skal hver av partene tilbakeføre det de har mottatt. Selger skal dessuten erstatte tapet kjøper er påført som følge av kontraktsbruddet som leder til heving. Hvilke poster som inngår i hevingsoppgjøret og hvordan disse postene skal behandles byr ofte på tvil. I denne artikkelen gis en oversikt over hevingsoppgjøret og vanlige spørsmål i forbindelse med dette.

  8. Nyhet, Maler og verktøy, Juridisk, Advokathjelp, Lønn og tariff, Nyhet

    Garantert god garanti?

    Det er et godt salgsargument at bilen selges med garanti. Dette gir kjøper økt trygghet for at han gjør et godt og trygt bilkjøp. Men det er ikke alle garantitekster som holder vann etter loven. Denne artikkelen gir et overblikk over hvordan garantier som gis forbruker ved bilkjøp vurderes rettslig samt tips til hvordan slike vilkår bør utformes.

  9. Nyhet, Nyhet

    Til alle eiere av eller medlemmer av opplæringskontorene - ikke glem ungdommen

    Søknadstallene til bilfagene var i år svært dårlige. Vi er bare i november, men toget er i ferd med å gå for å overbevise ungdommen om at bilbransjen er verdt å satse på. 1. mars er søknadsfristen, men for hver dag som går har en enda større andel allerede bestemt seg. Bransjen må ta tak og sikre gode rekrutteringsaktiviteter!

  10. Nyhet, Nyhet

    Stø kurs for bilavgiftene

    Norges Bilbransjeforbund (NBF) mener regjeringens forslag til bilavgifter for 2020 er fornuftige. Innføringen av ny målemetode for utslipp (WLTP) stilte krav om at avgiftssystemet måtte kalibreres og det har regjeringen gjort. Bilavgiftene for 2020 legger til rette for stø grønn kurs.