Statsbudsjett for 2024 – en enighet uten store overraskelser
Langt på overtid, etter nesten tre uker rundt forhandlingsbordet, ble regjeringspartiene på Stortinget enige med SV om Statsbudsjettet for 2023 søndag.
12 resultater
Langt på overtid, etter nesten tre uker rundt forhandlingsbordet, ble regjeringspartiene på Stortinget enige med SV om Statsbudsjettet for 2023 søndag.
Pris påvirker nordmenns kjøpsbeslutninger, og økte elbilavgifter vil forsinke utskifting av bilparken. Elektrifisering av personbilparken er en lavthengende frukt sammenliknet med tilsvarende utslippskutt i andre deler av sektoren, slik at økte elbilavgifter gjør det vanskeligere å nå klimamålene for 2030.
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022, første frist for redegjørelse er 30. juni 2023.
Koronapandemien har rammet verdensøkonomien brått og hardt. Krisen har truffet hele det norske næringslivet - noen bransjer hardere enn andre. Bedrifter i bilbransjen har også fått merke virkningene av pandemien, men har i større grad enn mange andre bransjer tatt seg raskere opp igjen. NBF følger temperaturen hos medlemsbedriftene tett. Vi presenterer fortløpende ferske funn fra våre medlemsundersøkelser på våre nettsider.
NBF har fått mange henvendelser om lønnsforhandlingene i høst. "Vårens vakreste eventyr" som mange kaller det, er blitt til et "senhøsteventyr" om lønnsforhandlingene helt opp mot julen.
EU-kommisjonen tester for tiden noen av endringene som det nye gruppeunntaket kan vise seg å inneholde. Imidlertid er det fortsatt snakk om mulige endringer uten garanti for at disse elementene finner veien til den endelige versjonen, som vil tre i kraft i 2022.
Regjeringen la 12. mai frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2020. I det reviderte nasjonalbudsjettet blir hovedtallene for norsk økonomi og regjeringens syn på gjennomføringen av den økonomiske politikken oppdatert. Stortinget behandler revidert nasjonalbudsjett og fatter sine vedtak i slutten av juni.
Bilbransjen frykter at det vil komme 53 000 færre elbiler ut på veiene de neste årene enn det ville i en normalsituasjon. Bilparken vil bli eldre, mer forurensende og mindre trafikksikker. Det trengs ny politikk.
Mange av våre medlemmer kontakter oss med spørsmål rundt drift og økonomi i denne utfordrende perioden vi er inne i.
Det kommer et skremmeskudd fra KPMG i disse dager, men det er neppe så mørkt som overskriftene fra konsulentselskapets rapport antyder. Rapporten ble omtalt på P4 og i Finansavisen 19. februar.