Hvordan kan du bidra å få flere til å velge bilfagene? Og, hør mer om hva NBF gjør for å rekruttere.
Rekruttering er trolig det enkeltprosjektet NBF bruker mest ressurser på. Det er naturlig ettersom mangel på fagarbeidere er en av bilbransjens største utfordringer. NBF gjør mye, men alle kan bidra. Nå er søknadsfristen rett rundt hjørnet, spørsmålet er hvordan vi kan overbevise de som tviler. Velkommen til frokostmøte onsdag 9. februar.
Sjekk ut www.velgbilfag.no og bruk innholdet i ditt nettverk for å overbevise flere til å velge bilfag.
Overordnet handler rekruttering om å øke attraktiviteten til bilbransjen generelt og bilfagene spesielt. Vi har mye å by på! Bil er høyinteresse blant mange, teknologi fenger, karrieremulighetene er mange og håndverk interesserer stadig flere.
NBF samarbeider med BIL og ABL, og har to hovedtiltak: roadshow og kampanje. Roadshowet er i praksis en lastebil full av bilfaginspirasjon som går rundt i landet. Lokale krefter, ofte er det et opplæringskontor, legger til rette og gjennomfører. Vi står for lastebilen, utstyret og veileder. Den er et perfekt verktøy for alt fra skole- og bedriftsbesøk til messer og andre arenaer der ungdom møtes. Også hos deg kan du få besøk av roadshowet.
Kampanje har vi kjørt de to siste årene. Kort fortalt er det en sosiale mediekampanje, der unge influencere på ulike måter promoterer fagene. Gjennom betalt annonsering og organisk spredning blant målgruppen (14 til 17 år) spres filmer og korte innlegg. På www.velgbilfag.no finner du filmene og mer inspirasjon. Dette kan dere bidra til å spre nå i innspurten.
En ting er enkelttiltak. Men det viktigste er å ha rekruttering som et kontinuerlig fokus, at man lokalt har en strategi og plan for arbeidet. Oftest er opplæringskontoret en naturlig initiativtaker og koordinator. Men bedriftene, som medlem og/eller eiere, av opplæringskontoret kan pushe på, legge til rette for at arbeidet gjennomføres. Mange er offensive, og det er bra, noen har en del å gå på. Det handler om å ta initiativ. NBF kan veilede, gi råd og komme med ideer.
Hver enkelt bedrift må arbeide for å være attraktive for lærlingene. Først og fremst må man ta inn lærlinger. Fremdeles er det slik en for stor andel som søker læreplass innen bilfagene ikke får læreplass. Det kan det være gode grunner til. Men bør uansett jobbe for å gi rom til flere. Ta et ansvar for å utdanne. Det vil kreve ressurser og innsats. Poenget er at ungdom snakker sammen. Har bilbransjen et rykte om at det er vanskeligere å få læreplass og at læretiden ikke er god går det utover rekruttering.
- Egil Steinsland
- Kommunikasjonssjef
- egil.steinsland@nbf.no
- 99 48 52 68
Vi bruker Teams som digital møteplattform og alle som er påmeldt mottar Teams-linken noen dager før møtet, og ved hjelp av denne får man tilgang til møtet. Deltakelse i de digitale frokostmøtene er med andre ord like enkelt som å delta i ordinære Teams-møter.
Regelmessig vil NBF gjennom sine nyhetsbrev annonsere de kommende frokostmøtene noen uker frem i tid. For å sikre at vi hele tiden tilbyr aktuelle temaer annonseres ikke møter for langt frem i tid, men altså regelmessig innenfor en begrenset periode.
Digitale frokostmøter vil bli gjennomført hver onsdag fra kl. 09:00, og med varighet på 30 – 45 minutter. Normalt vil det i hvert møte bli presentert 1 – 2 temaer og deltakerne får anledning til å stille spørsmål i form av chat.