Digitalt frokostmøte for medlemsbedrifter: Krav til registrering av ansattes arbeidstid
Foto: Lukas Blazek/Unsplash
Hver onsdag inviterer vi medlemsbedriftene våre til et digitalt frokostmøte med aktuell tematikk. Vi spanderer innholdet, bare fyll opp kaffekoppen og logg deg på!
På frokostmøtet den 5. november går vi gjennom bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 10-7, som sier at "det skal foreligge en oversikt som viser hvor mye den enkelte arbeidstaker har arbeidet".
Dette synes å være en usedvanlig enkel bestemmelse, men skinnet bedrar!
Arbeidstilsynet har den seneste tiden innfortolket flere krav til hva oversikten skal inneholde, og dette praktiserer tilsynet strengt. De har gitt flere overtredelsesgebyrer for brudd på bestemmelsen - også til medlemmer i NBF.
På møtet vil jeg gjennomgå hva oversikten over arbeidstiden må inneholde, og en kort redegjørelse for Arbeidstilsynets økte bruk av overtredelsesgebyr.
------------------------------------------------------------
Vi bruker Teams som digital møteplattform og alle som er påmeldt mottar Teams-linken i forkant av møtet. Ved hjelp av lenken får man tilgang til møtet. Deltakelse i de digitale frokostmøtene er med andre ord like enkelt som å delta i ordinære Teams-møter. Husk å sjekke mappe for søppelpost om du ikke finner dette i innboksen!
Regelmessig vil NBF gjennom sine nyhetsbrev annonsere de kommende frokostmøtene en uke frem i tid.
Digitale frokostmøter vil bli gjennomført hver onsdag fra kl. 09:00, og med varighet på 30 – 45 minutter. Deltakerne får anledning til å stille spørsmål i form av chat eller ved å be om ordet.
Kontaktpersoner