Digitalt frokostmøte for medlemsbedrifter: Reglene om partssamarbeid i Hovedavtalen

Digitalt
kaffekopp og tastatur

Foto: Lukas Blazek/Unsplash

Hver onsdag inviterer vi medlemsbedriftene våre til et digitalt frokostmøte med aktuell tematikk. Vi spanderer innholdet, bare fyll opp kaffekoppen og logg deg på!

Enten tidene er gode eller dårligere for bedriftene – det finnes en rekke plikter for bedriftene som omhandler informasjon og samarbeid med de ansatte. Og det er viktig at disse bestemmelsene etterleves. Unngå at brudd på regelverket fører til unødvendige konflikter og saker mellom enten fagforeninger eller advokater som representerer de ansatte.
 
Hovedavtalen og tariffavtalene har bestemmelsene som gir et utgangspunkt for et godt samarbeid med de ansatte.
NBFs medlemsbedrifter er bundet av flere tariffavtaler. Tariffavtalene inneholder en rekke bestemmelser om lønns- og arbeidsvilkår.
 
Felles for samtlige tariffavtaler er at Hovedavtalen mellom LO og NHO er del 1 til disse avtalene. Hovedavtalen er "hovedverktøyet" for hvordan samarbeidet skal praktiseres. Hovedavtalen gir sammen med tariffavtalene et godt grunnlag for å få til gode samarbeidsordninger mellom tillitsvalgte og ledelse på bedriften.
 
I frokostmøtet skal vi si litt om de formelle reglene om partssamarbeidet i Hovedavtalen. NBFs tariffbundne bedrifter har plikt til å gi nødvendig informasjon til de ansatte i forbindelse med saker som berører de ansatte. Og det er også flere bestemmelser i Arbeidsmiljøloven som kan bli aktuelle i forbindelse med partssamarbeid i bedriftene. Dette berører også bedrifter uten tariffavtale. Uansett vil reglene være viktige å bruke i sammenheng med saker som berører temaer som må drøftes med de tillitsvalgte og øvrige ansatte, som for eksempel lønnsoppgjør, ansettelser, stillingsendringer og oppsigelser.

Også litt info om partssamarbeid innenfor konsern - hva skal det orienteres om, og på hvilken måte når konsernet skal behandle saker som kan ha betydning for de ansatte i konsernet som helhet ? 
 
Og – hva med rettighetene til de tillitsvalgte ? Når har de rett til fri for å jobbe med fagforeningssaker ? Kan de bare gå ut av produksjon etter eget forgodtbefinnende ? Og hva med lønnen når tillitsvalgte driver med tillitsvalgtarbeid ? Disse spørsmålene vil vi også ta opp i frokostmøtet.

Velkommen! 

------------------------------------------------------------

Vi bruker Teams som digital møteplattform og alle som er påmeldt mottar Teams-linken i forkant av møtet. Ved hjelp av lenken får man tilgang til møtet. Deltakelse i de digitale frokostmøtene er med andre ord like enkelt som å delta i ordinære Teams-møter. Husk å sjekke mappe for søppelpost om du ikke finner dette i innboksen!

Regelmessig vil NBF gjennom sine nyhetsbrev annonsere de kommende frokostmøtene en uke frem i tid. 

Digitale frokostmøter vil bli gjennomført hver onsdag fra kl. 09:00, og med varighet på 30 – 45 minutter. Deltakerne får anledning til å stille spørsmål i form av chat eller ved å be om ordet.

Kontaktpersoner

Hans Tore Hagland Advokat/Forhandlingssjef hans.tore.hagland@nbf.no 93 03 25 93