Foto: Unsplash.com.

Forbrukertilsynet orienterer om kravene som stilles til markedsføring av billån

Publisert

Forbrukertilsynet fører tilsyn med at næringsdrivendes avtalevilkår og markedsføring som rettes til forbrukere ikke er i strid med markedsføringsloven.

Høsten 2021 ble Forbrukertilsynet, gjennom nettstedet motor.no, gjort oppmerksom på flere annonser med kampanjerenter tilknyttet billån. Annonsene reiste flere spørsmål etter markedsføringsloven. Etter Forbrukertilsynets vurdering ga annonsene inntrykk av at flere tilbydere av billån tilbød en fast kampanjerente de første årene av lånets løpetid, selv om renten i realiteten var flytende hele perioden. I tillegg til å gi et villedende inntrykk av fastrentelån, mente Forbrukertilsynet videre at flere annonser var uklare med hensyn til hvilken rentefordel forbrukerne faktisk kunne oppnå i kampanjeperioden.

Siden flere aktører i bransjen ser ut til å markedsføre i strid med markedsføringsloven anser Forbrukertilsynet det hensiktsmessig å sende ut et orienteringsbrev til bransjen hvor de redegjør nærmere for kravene som gjelder ved markedsføring av kampanjerenter o.l.

Les hele saken på Forbrukertilsynets nettsider her >

Se orienteringsbrevet som er sendt ut her >