Avslutningsundersøkelse i forbindelse med avslutningssamtale

mann og kvinne i samtale i møterom

Foto: NTB

NBF og bransjen er opptatt av at det skal være god trivsel i bilbransjen for alle. Med god trivsel, vil ansatte ha det bedre på jobb og utvikle seg selv og virksomheten, det vil også lette rekrutteringen til bransjen.

NBF og BIL gjennomførte en Trivselsundersøkelse i 2022 og i 2023. For at ansatte skal trives er det viktig å ta godt vare på dem i hele arbeidsforholdet fra de søker en stilling til de avslutter arbeidsforholdet. Å ha gode rutiner for hvordan en tar imot ansatte er en selvfølge for et godt arbeidsforhold, men det er også viktig å avslutte på en god måte, dette inkluderer også å ha avgangsintervju/samtaler. NBF ønsker at ansatte skal svare på en avslutningsundersøkelse når de slutter hos et medlem. Denne finner du i digital verktøykasse under "HMS og kvalitet" og "Personal, lønn og tariff". For konsern er det viktig at dette håndteres av HR ansvarlig. 

Gode avgangsintervjuer er svært viktige for organisasjoner av flere grunner. Når ansatte forlater selskapet kan avgangsintervjuer gi verdifull innsikt og muligheter for forbedring på flere nivåer.

Her er noen av de viktigste grunnene til hvorfor avgangsintervjuer er betydningsfulle: 
  • Innsikt og tilbakemelding: Avgangsintervjuer gir organisasjonen muligheten til å få ærlig tilbakemelding fra ansatte som forlater om deres opplevelse av arbeidsmiljøet, lederstil, arbeidsoppgaver, kompensasjon, utviklingsmuligheter og andre aspekter ved jobben. Dette kan gi ledelsen verdifull innsikt i hva som fungerer bra og hva som kan forbedres i organisasjonen. 
  • Redusere turnover: Ved å forstå hvorfor ansatte forlater organisasjonen, kan man identifisere mulige problemområder og gjøre tiltak for å få ansatte til å stå lengre i stilling/organisasjonen. Høy turnover kan være kostbart for organisasjoner både økonomisk og i form av tapt kunnskap og erfaring. 
  • Omdømme og employer branding: Hvordan ansatte oppfatter organisasjonen etter de har sluttet, kan påvirke omdømmet. Hvis tidligere ansatte har en negativ opplevelse, kan det påvirke muligheten for å tiltrekke seg nye talentfulle medarbeidere. 
  • Muligheter for forbedring: Gjennom avgangsintervjuer kan organisasjoner avdekke problemer eller utfordringer som de kanskje ikke var klar over. Dette gir dem muligheten til å gjøre forbedringer for å beholde sine nåværende ansatte og øke trivselen og produktiviteten på arbeidsplassen. 
  • Kultur og lederstil: Avgangsintervjuer kan også hjelpe organisasjoner med å evaluere effekten av deres bedriftskultur og lederstil. De kan identifisere om ledelsen har en positiv innvirkning på ansatte og om kulturen støtter et trivelig og produktivt arbeidsmiljø. 

For å få mest mulig ut av avgangsintervjuer er det viktig å gjennomføre dem på en profesjonell, konfidensiell og åpen måte. Ansattes svar bør tas seriøst, og tiltak bør implementeres basert på tilbakemeldingene som blir gitt. Dette vil bidra til å skape et mer engasjerende og positivt arbeidsmiljø, som igjen kan bidra til å beholde kompetente ansatte på lang sikt. 

Rett under artikkelen finner du nyttige tips fra Arbinn samt NBFs avslutningssamtale. Se også lenken til samlesiden om våre HR-møter - der finner du presentasjonene fra møtene og kan se møtene i opptak. 

Her finner du NBFs avslutningssamtale

  • Lenke til denne undersøkelsen finner du i digital verktøykasse under "HMS og kvalitet" og "Personal, lønn og tariff". Kopier lenken og gi den til den ansatte som skal slutte >
  • Det er viktig å ta vare på ansatte i hele arbeidsforholdet, lytt til hva de har å si. NBF ønsker at dere spør de ansatte som skal slutte om de kan svare på en kort avslutningsundersøkelse.  
  • NBF vil anbefale alle medlemmer å gjennomføre et avgangsintervju/samtale med de som skal slutte. I tillegg ønsker NBF at de som slutter hos et medlem, også svarer på en avslutningsundersøkelse.
  • Denne undersøkelsen er helt anonym og kan ikke pekes tilbake til arbeidsgiver eller ansatte.
  • Etter en tid vil NBF få en database med svar fra de som har sluttet i ulike stillinger. Svar som vi da vil få, er hvorfor en slutter, hvor lenge en har jobbet i firma/bransjen og om en går til en annen stilling i bransjen eller forlater bransjen.