Sykefraværet i bilbransjen må ned

to personer drikker kaffe. bilde av kopper og hender

Foto: Priscilla du Preez/Unsplash

Legemeldt sykefravær i bilbransjen var 5,1 % i 1. kvartal 2025, en nedgang på 3 % fra samme periode i 2024. Likevel ligger nivået betydelig høyere enn før pandemien – i 1. kvartal 2019 var sykefraværet 4,5 %. Den positive trenden må forsterkes om vi skal tilbake til tidligere nivåer.

Tallene gjelder kun legemeldt sykefravær. Egenmeldt fravær rapporteres ikke for bilbransjen. 

 Sammenligning med NHO 
  • NHO-bedrifter samlet: 5,3 % legemeldt sykefravær i 1. kvartal 2025 (−2,6 % fra 2024). 
  • Totalt sykefravær (inkl. egenmeldt): 6,6 % (−0,3 %). 
  • Egenmeldt fravær: 1,2 % (+10,8 %). 

Historisk har bilbransjen hatt lavere sykefravær enn snittet for NHO-bedrifter. Nå er gapet betydelig redusert, og i 2024 var økningen i bilbransjen dobbelt så høy som for NHO totalt. 

 Hvorfor forebygging lønner seg 

Sykefravær er kostbart – en uke koster i snitt rundt 17 000 kroner (Sintef, 2020). Kostnaden skyldes produksjonstap, vikarbruk, overtidsarbeid, kollegaslitasje og redusert produktivitet. Det er langt billigere å forebygge enn å reparere. Godt arbeidsmiljø reduserer både sykdom og ulykker, og rask og god oppfølging bidrar til kortere fravær. 

Se også NHOs webinar Hvordan jobbe godt med arbeidsmiljø og sykefravær? for flere tips og eksempler. 

Gode råd for å redusere sykefraværet 
  1. Opplæring av ledere – gi personalansvarlige kompetanse på forebygging og oppfølging. 
  2. Tett dialog – fang opp tegn på overbelastning eller utbrenthet tidlig. 
  3. Aktivt verneombud og AMU – sett inn tiltak som virker. 
  4. God informasjon – sikre at ansatte kjenner rutinene for sykefravær og egen medvirkning. 
Nyttige verktøy 
  • Arbinn.nho.no (NHOs arbeidsgiverportal)– maler og veiledere for oppfølging. 
  • Arbeidsmiljøportalen statistikk og verktøy, inkl. egen bilbransjeside. 
  • NAV Min side – oversikt over legemeldt fravær og utvikling siste fem år.