- En ting er å innfase mva. gradvis og forutsigbart, det lever alle godt med. Men forslaget om å gi elbilkjøpere en ekstraregning på 125 000 kroner er svært dramatisk, uforsvarlig og preget av hastverk. I praksis vil det være en enorm avgiftsøkning som skjer på litt over ett år. Dette er ikke bra for klimaet, ikke bra for forbrukere og ikke bra for alle som jobber i bransjen, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
Regjeringen foreslår i Statsbudsjettet for 2026 å redusere innslagspunktet for mva. for elbil fra 500 000 kroner til 300 000 kroner. Det medfører en avgiftsøkning på inntil 50 000 kroner på en gjennomsnittlig nybil. I tillegg varsler regjeringen at den vil at hele mva.-fritaket fjernes i neste statsbudsjett. Det gir 75 000 kroner i ytterligere avgiftsøkning.
- Med dette forslaget griper ikke regjeringen bare direkte inn i markedet og skaper stor usikkerhet og turbulens rundt bilpriser. De kan også sette lønnsomhet og arbeidsplasser i bilbransjen i fare som ringvirkninger av så store avgiftsøkninger over så kort tid. Bransjen er allerede svært presset på marginer og lønnsomhet. I tillegg gjør dyrtid og høy rente at mange har en tøff økonomi, sier Nilsen.
Dette krever bilbransjen
- Innslagspunktet for mva-fritak reduseres til 400 000,- (ikke 300 000,- som foreslått)
- For å sikre forutsigbarhet gjøres endringer fra tidligst 1. april 2026 (ikke 1. januar som foreslått).
- MVA-innfases over flere år, 100 000 i maks nedjustering av innslagspunkt årlig (ikke fra 500 000,- til 0 på to år).
Arbeiderpartiet har tidligere signalisert at avgiftsendringer skulle varsles i god tid. Dette ble gjennomført i forrige statsbudsjett da avgiftskjerpelsen for plug-in ble iverksatt fra 1. april. MVA økningen kommer allerede fra 1. januar.
- Her bør SV, MdG og Sp være opptatt av å vise sitt engasjement – være seg for klima eller avgifter – og reforhandle forslaget. NBF mener innføringen må skyves til tidligst 1. april 2026 og innslaget økes fra 300 000,- til 400 000,-. Videre må de siste kneppene gjøres over flere år, sier Nilsen. – En slik løsning vil gi tid til tilpasning. Vi forstår ikke behovet for hastverk, legger han til.
NBF har sammen med resten av bilbransjen og Norsk elbilforening gått inn for en gradvis innfasing av mva. for elbiler. En innfasing der innslagspunktet reduseres med maksimalt 100 000 kr. årlig, og varsles i god tid før ikrafttredelse.
Regjeringen foreslår at bensin- og dieselbiler får en økning i avgifter på 20 – 30 000. Betydelig mindre enn elbilene.
- NBF vil bruke tiden godt og jobbe mot Stortinget for å endre regjeringens dramatiske forslag, avslutter Nilsen.
NBF inviterer til digitalt medlemsmøte kl 14. om hele forslag til Statsbudsjett. Meld deg på her >