Godt at Fremtind ikke grønnvasker

På samme måte som Fremtind presenterte funn fra sine undersøkelser i pressen ønsket NBF å presentere skadeverkstedenes erfaring fra samarbeidet med Fremtind. Det tenkte vi var et rimelig tilsvar. Og, alle fakta som presenteres kan dokumenteres.

Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark. NBF fikk mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går. Fremtind ønsker et godt samarbeid med alle deler av bilbransjen, det er bra. Utfordringen er at spark (tilsiktet eller ikke) ikke er måten å skape et godt samarbeid på.  

Grunnen til at vi stilte spørsmål om Fremtind drev med grønnvasking var nettopp punkt 2 og 3 i grønnvaskingsplakaten. Det oppleves i bilbransjen at det meste av bærekraftsarbeidet skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen i Fremtind. Det oppleves ikke ute i skadeverkstedene at Fremtind tar reelle grep. I vårt tilsvar presenterte vi noen fakta som eksempler på det. De tilbakemeldingene tenker vi det er smart av Fremtind å merke seg dersom de ønsker et godt samarbeid.  

Knut Ole Magistad alvorlig til nyhetsbrev.jpgKnut Ole Magistad. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF

Men vi leser siste innspill fra Fremtind som positivt. NBF har allerede et etablert samarbeid med bildemontørene og har kontinuerlig dialog med forsikring. Vi snakker sammen og diskuterer for å finne tiltak som vil gjøre bilbransjen mer bærekraftig. 

Vi tror at det samarbeides best gjennom dialog og kunnskapsdeling, ikke gjennom utilsiktede spark i media. Derfor foreslår vi at fremover så flyttes videre arbeid ut av kommunikasjonsavdelingen og inn til fagfolkene. Vi ser frem til å utvikle samarbeidet.  

 "-Et spark mot merkeverkstedene": les den opprinnelige kommentaren fra fagsjef skade & lakk Knut Ole Magistad her >