Kan bli dramatisk for bilbransjen

Nyhet

Publisert

Lettelsene i smitteverntiltak er godt nytt for næringslivet generelt. Men sykefravær og karantener kan bli en stor utfordring når svært mange blir smittet. Bilbransjen må planlegge for høyt fravær, og vi skal ikke utelukke at perioden fremover kan bli minst like dramatisk som andre smittebølger for bedriftene.

- Smitten vil øke, kanskje skal 1,4 millioner smittes innen 1. mars ifølge FHI. Konsekvensen for bilbransjen vil være at mange ikke kommer på jobb. Selv om verkstedene og bilbergere er definert som samfunnskritiske og øvrige nærkontakter ikke skal i karantene kan ikke fagarbeidere eller andre komme på jobb hvis de er smittet. Det kan bli dramatisk, sier Stig Morten Nilsen adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

Regjeringen sier at sykefraværet vil bli høyt og det må legges planer for å opprettholde mest mulig normal drift i en krevende situasjon. 14. desember 2021 sendte NBF ut informasjon til sine medlemmer om behovet for å legge kontinuitetsplaner, eller ha en plan B, hvis mange blir syke. DSB har laget en veileder for hvordan lage en slik plan. Veilederens hovedproblemstilling er hvordan man kan opprettholde de viktigste delene av driften med stort fravær. Utfordringene kan også komme som en konsekvens av at andre virksomheter du er avhengig av har stort fravær, for eksempel leverandører av deler eller lignende. Les mer om veilederen, og finn den her >

- Det er særlig to faktorer som gjør det viktig å ha en plan B. En, å kunne opprettholde driften selv med mye smitte og fravær. To, å oppfylle vårt samfunnsansvar. Poenget er hvilke prioriteringer vi gjør hvis mange er borte. Hvilke tiltak bør gjennomføres? Kan folk flyttes fra en lokasjon til en annen, kan man omprioritere arbeidsoppgaver, hvilke oppgaver må prioriteres, hva sier vi til kundene? Kostnadene vil fortsatt løpe, det handler om å sikre så mye inntekter som mulig, sier Nilsen.

SMN alvorlig armene i kors websize 500 px.jpgStig Morten Nilsen. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF

Konsekvensene av pandemien er ikke over selv om det ser ut til at omikron er en mildere variant og at vaksinene beskytter godt mot alvorlig sykdom. Bilbransjen har klart seg godt så langt, men vi skal ikke se bort ifra at den neste perioden blir minst like krevende som tidligere smittebølger.

- Legg en plan B. Hvis man kommer i en situasjon der inntektene uteblir ikke glem at Statens kompensasjonsordning er til for å gi støtte til bedriftene i en slik situasjon, avslutter Nilsen.

Medlemmer må ikke nøle med å ta kontakt med NBF dersom de trenger råd, veiledning eller annen bistand for å håndtere situasjonen.

Vi er her for våre medlemmer