Ny felles digital bransjeplattform etableres

Publisert

Adm.dir. Stig Morten Nilsen. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF

NBF etablerer sammen med sine medlemsbedrifter en ny felles digital plattform for håndtering, kjøp og salg av biler.​ Bransjeplattformen har fått navnet DRIVE og vil være operativ fra august-september 2023.

- Endringer i hvordan biler distribueres, hvordan folk ønsker å kjøpe og selge biler og en stadig høyere grad av digitalisering med krav om sømløse prosesser øker behovet for dataflyt og datakontroll. Bilbransjen generelt og forhandlerne individuelt må selv ha kontroll på moderne, effektive og kundevennlige verktøy og løsninger for å lykkes. ​Derfor etablerer vi DRIVE, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF. 

Bilbransjen går sammen for å øke digitaliseringstakten i bransjen gjennom DRIVE. Et bredt fellesskap av forhandlergrupperinger har bekreftet sin tilslutning som eiere og brukere og representerer rundt 300 forhandlere.​ Kapitalbehovet er garantert av 22 forhandlergrupperinger. 

- Alle i bilbransjen vil få tilbud om å bruke DRIVE. NBF-medlemmene får mer informasjon i februar, og de får også muligheten til å bli eiere i selskapet. Øvrig bilbransje følger deretter fra mars og fremover.​ Bilbransjen må selv ha kontroll. Derfor er det gledelig å ha så bred tilslutning før vi er kommet ordentlig i gang med DRIVE, sier Nilsen. 

DRIVEskal sikre bilforhandlerne et moderne digitalt verktøy for håndtering, publisering, kjøp og salg av biler og tjenester. Plattformen er fleksibel, og kan tilpasses den enkeltes forhandlers behov og størrelse. Finn.no og Schibsted vil fortsatt være viktige samarbeidspartnere for norsk bilbransje og løsningen for at forhandlerne skal kunne annonsere på Finn.no vil prioriteres å få på plass.

- Teknologien er gjennomprøvd i Sverige. DRIVE har inngått en såkalt software-as-a-service avtale med Wayke. Det er denne teknologien som nå vil tilbys norske forhandlere. IT-strukturen i plattformen er skybasert, intelligent, lærende, og baserer seg på en containerstruktur.​ DRIVE vil inneha stor fleksibilitet og med standardiserte APIer og integrasjoner mot alle eksterne systemer, sier Nilsen.  – Det gjelder naturligvis også for annonsering på Finn.no, legger Nilsen til. 

Mer informasjon om DRIVE finner du lenger nede på siden. Her kan også NBF-medlemmer melde seg på informasjonsmøtene den 14. og 21. februar.