Spørsmål rundt skadereparasjoner og taksering i Web-DBS

Publisert

Portrett av Knut Ole Magistad. Lakkverksted

Fagsjef servicemarked, skade og lakk i NBF, Knut Ole Magistad. Foto: Thomas Brun/NTBkommunikasjon/NBF

Vårt bransjeutvalg for skade og lakk får med jevne mellomrom inn spørsmål som gjelder hele bransjen. Vi ønsker derfor her å informere dere rundt noen av problemstillingene vi har tatt opp og hvordan disse kan løses.

DBS:
  1. Lyktereparasjoner. Som et ledd i mer bærekraft er det ønskelig med mer reparasjon og mindre delebytte.

I den forbindelse har flere importører gjort en god jobb mot produsenter for å få dette godkjent garantimessig.

Moderne lykter er betydelig mer avanserte enn eldre, dette medfører mer komplekst arbeide og bruk av annet utstyr enn på eldre biler.

I slike tilfeller vil ikke standardtid for lyktereparasjoner som ligger inne i DBS være tilstrekkelig. Standardtidene som i dag ligger i DBS ligger i tillegg som karosseriarbeid. Dette er direkte feil da denne type arbeid må gjøres på egnet arbeidsplass som f.eks lakkabin.

Vi har i møter med forsikringsselskapenes fagstyre fått medhold i å bruke medgått eller fremforhandlet tid på slike reparasjoner. Det betyr at dette da må legges inn manuelt.

2. Feilkodeavlesing. Her har vi i Norge fått aksept for å ta betalt for en feilkodeavlesing før arbeidets begynnelse, og en avsluttende nullstilling av feilkoder etter fulført reparasjon der det er behov for dette.

3. Ved kontantoppgjør/innløsing av skadebil skal skadeverksted ha betalt for taksering (minimum1 time).

Unntak til krav fra Statens Vegvesen:

Unntak til krav om forhåndskontroll ved reparasjon av kjøretøy der skaden berører innpreget understellsnummer.

For å kunne fravike krav om forhåndskontroll før arbeidet utføres må det sendes søknad om dette, og man må ha fått positivt svar før arbeidet settes i gang.

Søknaden må inneholde dokumentasjon som innebærer at kjøretøyet kan identifiseres av Statens vegvesen.

Slik dokumentasjon bør som minimum inneholde foto som viser kjøretøyet og dets identitetsmerking.

Dersom dokumentasjonen inneholder følgende bilder vil det som hovedregel dekke vårt behov for å kunne behandle søknaden:

  • Kjøretøyet skrått forfra og bakfra
  • Oversiktsbilder og nærbilder som viser plassering av identitetsmerking
  • Innpreget undertsellsnummer
  • Fabrikasjonsplate/VIN-tag
  • Synlig understellsnummer i frontvindu (dersom til stede)

Søknaden sendes firmapost@vegvesen.no, viktig å få med detaljert informasjon om hvilket verksted som sender søknaden.