Bedriftsinterne aldersgrenser oppheves

tr

Foto: Maskot/NTB

Adgangen til å fastsette bedriftsinterne aldersgrenser på 70 år oppheves med virkning fra 1. januar 2026. Arbeidstakere som i dag har slik aldersgrense og fyller 70 år 1. januar 2026 eller senere, får dermed økt sin aldersgrense fra 70 til 72 år, som er hovedregelen i arbeidsmiljøloven.

Hovedformålet med endringen er å legge til rette for at arbeidstakere som ønsker å stå i arbeid frem til fylte 72 år, får anledning til dette. Arbeidsgivere som ønsker å beholde vedkommende etter at den bedriftsinterne aldersgrensen er nådd, gis dermed også mulighet til dette. Endringen understøtter en mer fleksibel og inkluderende arbeidslivspolitikk, samt det økende behovet for arbeidskraft i årene som kommer.

Unntak gjelder der den bedriftsinterne aldersgrensen er fastsatt i en tariffavtale som er inngått før lovendringen trer i kraft. Det er ikke fastsatt noen øvre aldersgrense i Hovedavtalen og Biloverenskomsten. Dette unntaket er dermed ikke relevant for bedrifter som er bundet av disse. Det vil fortsatt være adgang til å fastsette lavere aldersgrense enn 72 år der dette er nødvendig av hensyn til helse eller sikkerhet, men dette er en snever unntaksregel. 

Hva må du som arbeidsgiver foreta deg? 

Arbeidsgivere som per i dag har etablert en bedriftsintern aldersgrense, må iverksette nødvendige tiltak for å sikre at virksomheten er i samsvar med de nye reglene innen 1. januar 2026. Det anbefales å gjøre følgende:

  • I samråd med de tillitsvalgte informere de ansatte om endringen
  • Oppdatere interne retningslinjer, personalhåndbøker og maler arbeidsavtaler
  • Kartlegge hvilke ansatte som eventuelt berøres av endringen, samt planlegge og tilpasse for videre arbeidsforhold etter fylte 70 år
Hva innebærer endringen i praksis? 

Arbeidsgiver vil ikke kunne avslutte arbeidsforholdet grunnet alder dersom arbeidstakeren når den bedriftsinterne aldersgrensen etter 1. januar 2026, med mindre aldersgrensen følger av tariffavtale.

Arbeidsmiljøloven slår fast at når en arbeidsgiver ønsker at en arbeidstaker skal fratre sin stilling ved nådd aldersgrense, skal arbeidstakeren skriftlig varsles om datoen for fratreden. Fratreden kan tidligst kreves seks måneder etter den første dag i måneden arbeidstakeren mottok varselet om fratreden.

Arbeidsgiver kan risikere en overtallighetssituasjon, fordi den eksisterende arbeidstakeren ikke kan pålegges å fratre stillingen grunnet alder. Dersom arbeidsgiver allerede har startet prosessen for å avslutte arbeidsforholdet grunnet alder i forhold til nåværende bedriftsintern aldersgrense, skal opphørsprosessen avsluttes fra arbeidsgivers side dersom aldersgrensen nås etter 1. januar 2026. I de tilfellene arbeidstakeren likevel ønsker å fratre stillingen, vil man kunne inngå en eventuell fratredelsesavtale. Alternativt kan arbeidstaker naturligvis si opp stillingen.