Dette er unges råd til bilbransjen

Publisert

martin og mohammed

Martin Simunek og Mohammed Sofian Javed hadde sin OD-dag hos NBF. Foto: NBF

Martin og Mohammed, begge 16 år, gjennomførte Operasjon dagsverk i NBF. Arbeidsoppgaven de fikk var å gi oss råd om hvordan bilbransjen kan bli mer attraktive for ungdom.

Gi unge sommer- eller deltidsjobb tidlig er et av rådene: 

Å prioritere de yngste vil være vanskelig i begynnelsen fordi opplæringen krever ressurser. På sikt derimot, da vil det absolutt lønne seg å ansette de yngre. Da sitter man igjen med en kompetent arbeidstaker som sannsynligvis vil holde seg i bilbransjen. Å ansette ungdom bidrar med å redde de som faller utenfor samfunnet, samt bygge en solid karriere.  

Unges forhold til bilbransjen  

Av dagens ungdom deler mange synet om bilbransjen som en uattraktiv bransje. Hvorfor er det slik og hva kan bilbransjen gjøre?  

Bilbransjen består av mange andre yrker enn de som finnes på verkstedet. For eksempel trenger man også selgere, ingeniører og jurister. Dette kommer dessverre ikke frem til fremtidens arbeidstakere. Derfor er det viktig å begynne tidlig med å forklare at mulighetene er så mange flere enn å bli mekaniker innenfor bilbransjen.  

Det er nemlig i 14-15 års alderen man velger hvilken linje man skal gå på videregående skole. Hvilken linje man velger har enorm påvirkning for karrieren både via fag, men også medelevene man eksponeres for. Ungdomsskoleelever flest vil nok kunne forbinde bilbransjen med lav lønn og arbeid med lite status.  

Videre stammer nok synkende søkertall til bilfagene også fra bildet mediene portretterer av trafikken. Der portretteres biler som forurensning og støy. Til en viss grad stemmer dette, og skygger for det fakta at lastebilen og personbilen er helt nødvendig for at samfunnet skal kunne gå rundt. For mange unge er klima og miljø viktig, og det kan dempe lysten til å velge bilbransjen. Man må altså synliggjøre både nytten av biler og at bærekraft og bil fint kan fungere sammen.  

Dessuten kommer ikke bilbransjen særlig godt ut når det gjelder likestilling av kjønn, med bare 8 prosent kvinnelige arbeidstakere på verksteder (Statens arbeidsmiljøinstitutt, u.å.). Det kan skyldes av at det alltid har pleid å være menn som holder på med mekanisk arbeid. Man må vise at et verksted, bilbutikk eller andre arbeidsplasser er gode på å ta imot kvinner. Da kan det tenkes at flere kvinner søker seg inn i bilbransjen.  

I dag er unges ønske om arbeidserfaring og jobbmulighet sterk. Mange sliter med å finne sommer- eller deltidsjobb. Bilbransjen burde møte ønsket med å tilby arbeid som gir unge et innblikk i og erfaring med arbeidslivet. Å prioritere og rette seg mot de yngre i en deltidsjobb bør gjøres der det er mulig.  

Å prioritere de yngste vil være vanskelig i begynnelsen fordi opplæringen krever ressurser. På sikt derimot, da vil det absolutt lønne seg å ansette de yngre. Da sitter man igjen med en kompetent arbeidstaker som sannsynligvis vil holde seg i bilbransjen. Å ansette ungdom bidrar med å redde de som faller utenfor samfunnet, samt bygge en solid karriere.  

Samlet sett burde bilbransjen forsøke å gi et syn av seg selv som en miljøvennlig, trivelig og viktig arbeidsplass. De aller fleste har et godt forhold til bilen, men mange synes at det ikke er noe de aller helst ønsker å jobbe med. Bransjen burde ta mer plass i samfunnet for å rekruttere unge arbeidstakere.  

Punkter om hva som kan gjøres av bransjen for å oppnå flere søkere:  
  • Mange ungdommer er usikre på hva de vil bli og velger da studiespesialiserende på videregående. Derfor må man vise at det finnes mange andre jobber i bilbransjen enn yrkesfaglige retninger.  
  • Gi unge sommer- eller deltidsjobb. Bilbransjen kan gi unge tidlig erfaring i jobb, noe som er viktig for de unges karrierer.  
  • Det er interessant å jobbe med å reparere og bygge ting, samt utviklingen innenfor drivlinjer, som for eksempel el biler eller hybridbiler. Slikt må fremmes på sosiale medier.  
  • Mange har ikke hørt nok om bransjen. Dette bør man drive kampanjer for via sosiale medier, brosjyrer og ungdomsskolers program for valg av linjer på videregående.  
  • Enkelte mener det krever for mye matte og teknikk. Igjen, her må mangfoldet av bilbransjens yrker presenteres godt nok.  
  • Ta imot ungdommer som skal ha arbeidsuke, dermed kan de se hvordan arbeidsdagen er og vurdere å velge linjen.  
  • Tilby kurs og korte programmer som gjør det lettere å se om man har interesse for linjen.  
  • Arbeidsplasser burde selvsagt ha en åpen dag, der man kan få prøve yrket. Her skal man også kunne få informasjon om lønn, utdanning og utviklingsmuligheter.  

 

Referanseliste: Statens arbeidsmiljøinstitutt, NOA: Fakta om arbeidsmiljøet på bilverksted, hentet 30.10.2025 fra https://noa.stami.no/yrker-og-naeringer/noa/bilverksted/  

Martin Simunek  

Mohammed Sofian Javed