Bil og bilbransjen har et omdømme som kjennetegnes av forurensning, mekking og råning. Litt avhengig av hvem du spør, men mange har et gammeldags syn på bilbransjen. Bil er avansert teknologi, og det setter store krav til alle som jobber i bilbransjen.
NBF har kartlagt bilbransjens, bilmekanikerens og bilfagets omdømme. Svarene er lite oppmuntrende sett med våre øyne. Folk anerkjenner ikke bilens tekniske utvikling. Generelt kan man si at folk henger igjen i utdaterte stereotypier. Bildet folk har i hode av bilmekanikeren er en person med olje på hender og sot i ansiktet med skitten kjeledress. Arbeidshverdagen går stort sett i god gammeldags skruing. Litt karikert kan vi si at slik tenker folk om bilbransjen.
Bilfolk er ikke redde for å bli skitne, vi skrur fortsatt. Hovedutfordringen med hvordan folk opplever bransjen er at bildet blir for snevert.
Bilen er alt fra det enkleste mekanikk og rutinejobber til avansert materialforståelse og digital kompetanse. Bredden, fra det enkle til det mest kompliserte, viser også hvor mye kunnskap som behøves i en bilbedrift – i tillegg til det tekniske må man mestre salg, økonomi, finans, administrasjon og så videre og videre.
Bilbransjen trenger bredde, mange medarbeidere som kan bidra på ulike måter. I verkstedet ligge fagbrevet i bunn og så bygges det på toppen av det. Ingen bilmekanikere kommer unna kompetanseheving. Kunnskapen må holde følge med det tekniske nivået på bilene. Det enkle eksempelet er høyvoltsbatterier, nå må nærmest alle verkstedet ha denne kompetansen – det er ikke lenge siden behovet var svært lite. Infotainment og digital feilsøking det samme. Bilverden går fremover i et enormt tempo og kompetansenivået må holde følge.
Kompetansepåfyll skjer på mange måter. Bilfabrikkene stiller krav og tilbyr kursing, virksomheter har egne kurs, NBF tilbyr kurs, kjedene krever kurs – påfyllet kommer fra mange kanter. Mesterbrev er en mulighet.
Det viktige er, og dette har nok de fleste bilvirksomheter, å ha god oversikt over kompetansen man har og kompetansen man trenger fremover.
Slik bør også medarbeiderne i bilbransjen tenke. Offensivt vurdere egen kompetanse og hvilken type påfyll som er nødvendig for arbeidsplassen og karrieren man ønsker.
Til nye generasjoner bilfolk bør bilbransjen vise frem bredden og mulighetene.