Rekruttering til bilfag: Tallene er tydelige – og utfordrende

Publisert

Portrett av kommunikasjonssjef i NBF, Egil Steinsland

Kommunikasjonssjef i NBF, Egil Steinsland. Foto: NBF

Bilbransjen har over 50 000 arbeidsplasser i Norge. Det er en næring som bokstavelig talt får Norge til å henge sammen – og som stadig oftere nevnes i samme åndedrag som teknologi, klimaomstilling og bærekraft. Men skal vi sikre fremtiden til denne viktige næringen, må vi ta utfordringen med rekruttering på største alvor.

Søkertallene synker – men bildet er nyansert 

De siste årene har søkertallene til bilfagene vært på nedadgående kurs. I 2016 var det 1 944 søkere til kjøretøy og 303 til karosseri. Siden da har vi sett en generell tilbakegang, særlig innen lette kjøretøy. I 2025 var det 1213 søkere til kjøretøy og 181 til karosseri.  

Jenteandelen holder seg stabil: rundt 11–12 % på kjøretøy og hele 40 % på karosseri. Totalt ligger jenteandelen på 15–16 %. 

Søkertall til kjøretøy og karosseri
Tall fra Udir. 
Lærekontrakter og fagbrev – lysglimt i statistikken

Det finnes likevel tydelige lyspunkter. Andelen søkere som får lærekontrakt har vært stabilt høy over flere år – og er i mange tilfeller bedre enn i sammenlignbare bransjer. Bransjen har blitt betydelig bedre på å ta inn lærlinger. Det er særlig økning i lærekontrakter innen tunge kjøretøy og teknologifag. 

Antall lærekontrakter
Tall fra Udir. 


I tillegg viser tallene at mange faktisk fullfører og får fagbrev. Det betyr at vi – til tross for lavere søkertall – fortsatt har et relativt godt tilfang av nye fagarbeidere hvert år. 

Antall fagbrev
Tall fra Udir. 
Et ubrukt potensial: flere søkere og flere jenter 

Summen av tallene peker i én retning: Vi har et klart potensial for å øke rekrutteringen, og da særlig blant jenter. Bransjen har lykkes med å utdanne – nå må vi i større grad lykkes med å tiltrekke. Det handler om å vise frem mangfoldet i faget. Et fag der du bygger kompetanse som trengs i flere bransjer – ikke bare bil.  

Hva gjør vi nå? 

Rekruttering er et felles ansvar. Bransjen selv, opplæringskontorene, skolene, myndighetene – og vi i NBF. Det gode arbeidet med lærlinger må videreføres. Samtidig må vi tørre å utfordre mytene og gjøre bilfagene relevante og attraktive for en ny generasjon. Det er færre ungdommer å konkurrere om i årene som kommer.  

Da må vi bli enda flinkere til å vise hvorfor nettopp vår bransje er et godt valg. For å utfordre myter og fordommer om bilbransjen vil NBF lansere en egen kampanje over sommeren. Målet er å styrke bransjens generelle omdømme og bedre rekruttering.