Hvordan står det til hos skadebransjens største kunde?

knut ole magistad

Fagsjef servicemarked i NBF, Knut Ole Magistad. Foto: NBF

Forsikringsselskapene er skadeverkstedenes største og viktigste kunder. Det er positivt for alle at selskapene er solide, profesjonelle og sikre betalere. Samtidig viser utviklingen i tallene for motorvognforsikring at marginene i forsikringsbransjen er økende. Dette er noe alle som forhandler med forsikring bør være klar over.

Kostnadsøkningene ved skadeutbetalinger blir tatt igjen. Slik vi ser det er ikke selskapenes økonomi eller økte utbetalinger i seg selv et godt argument for å forhandle ned skadeverkstedenes betingelser. Snarere tvert om.  

Med tanke på den noe mer pressede økonomiske situasjonen i skadebransjen kunne forsikringsselskapene kanskje unnet sine viktigste samarbeidspartnere litt bedre rammevilkår? 

Kraftig vekst i premieinntekter 

Antallet forsikrede motorvogner i Norge har økt moderat fra 4,87 millioner i 2023 til 4,9 millioner pr 30.06.2025. I samme periode har premieinntektene økt betydelig mer, fra 31,4 milliarder kroner i 2023 til 38,9 milliarder kroner i 2025. Det tilsvarer en økning på 24 prosent på under tre år. 

Utbetalingene øker – men mindre enn premiene 

Utbetalingene fra motorvognforsikringer har også økt, men i et lavere tempo. Fra 2023 til 2025 har utbetalingene gått fra 22,3 milliarder til 25,8 milliarder, en økning på 15 prosent på 3 år. Mot 24 prosent i premieøkning som nevnt over. 

Ser vi på utbetalinger målt mot premieinntekter, ser vi at totale utbetalinger målt mot motorvogner forsikret gir et gjennomsnitt på kr 5.162,-. Ser vi på totale premier er det et gjennomsnitt på kr 7.796,- per forsikret motorvogn. Dette gir en dekningsgrad på kr 2.634,- per forsikret motorvogn og en dekningsgrad på 34 prosent opp fra 29 prosent i 2023. 

Tallene viser at forsikringsselskapene i sitter igjen med kr 340,- av hver 1000-lapp de tar inn i kundepremie etter at skade-erstatninger er utbetalt. 

Ser vi på regnskapene til 6 av de største skadeforsikringsselskapene bekrefter de også dette bildet. Samlet resultat før skatt er på 75,6 milliarder kroner og gjennomsnittlig resultatgrad er 45 prosent. 

Tar vi vekk de to forsikringsselskapene som tjener minst og mest havner gjennomsnittmarginen på 18,5 prosent. 

Tilsvarende margin i skadebransjen er 6,6 prosent. 

 
Et tydelig bilde 

Dyrere reparasjoner, høyere skadefrekvens og økte kostnader knyttet til elbiler og ny teknologi blir ofte brukt som forklaring på prisveksten, men tallene viser at inntektsveksten langt overstiger økningen i skadeutbetalingene. 

 For en bransje som er avhengig av gode og stabile samarbeidspartnere i skadeverkstedene, er det derfor grunn til å håpe at også disse får ta del i noe av den verdiskapningen som forsikringsselskapene har hatt de siste årene. 

Kilder: Finans Norges premie- og skadestatistikker samt offentlig tilgjengelige regnskapstall.