Viktige forslag fra regjeringen for å få ned sykefraværet

joachim berge-bang

Advokat i arbeidsrett hos NBF, Joachim Berge-Bang. Foto: NBF

Regjeringen har lagt frem forslag til endringer i regelverket for sykmeldte arbeidstakere, hvor målet er å få ned sykefraværet. Forslagene innebærer strengere plikter for både sykmeldte og deres arbeidsgivere.

Regjeringen foreslår å forsterke medvirknings- og aktivitetsplikten til den sykmeldte. Det vil si at kravene til sykemeldte og arbeidsgiver blir strengere. Slik vi ser det vil forslagene legge til rette for tiltak som effektivt kan få ned sykefraværet.   

Forslagene er regjeringens oppfølgning av IA-avtalen, hvor det pekes på at forsterket innsats på arbeidsplassene er nødvendig for å redusere sykefravær. 

Hovedpunktene i forslagene innebærer å: 
  • Tydeliggjøre den sykmeldtes opplysnings- og medvirkningsplikt. 
  • En utvidelse av medvirkningsplikten til å også innebære en plikt til å midlertidig utføre annet arbeid enn det som følger av arbeidsavtalen. 
  • Forsterke den sykemeldtes plikt å være i arbeidsrelatert aktivitet, og presisere at sykmeldtes plikt til å være i aktivitet gjelder i så stor grad som mulig. 
  • Presisere at arbeidsgivers tilretteleggingsplikt for arbeidstakere som har fått redusert arbeidsevne også kan omfatte varige tilretteleggingstiltak. 
  • Korte ned arbeidsgivers plikt til å formidle oppfølgingsplanen til Arbeids- og velferdsetaten til senest etter fire ukers sykefravær. 

Vel så viktig er at forslaget inneholder en tydeligere regulering av adgangen til å stanse sykepenger ved manglende medvirkning fra arbeidstaker. Dersom den sykmeldte ikke oppfyller sine plikter til å medvirke overfor arbeidsgiver eller Arbeids- og velferdsetaten, skal sykepengene stanses. Dette gir et tydelig signal om at den sykmeldtes medvirkning ikke er valgfri, og vil forhåpentligvis bidra til at flere kommer raskere tilbake i arbeid.  

Høringsfristen er 15. mars 2026, så de foreslåtte endringene vil sannsynligvis ikke tre i kraft før tidligst til sommeren 2026. 

Hele høringsnotatet kan leses her >