NBFs mønster bruktbilgaranti for forbrukerkjøp

Viktig å gjennomgå ved inngåelse av bruktbilgaranti ved forbrukerkjøp.

1. Forholdet til lovverket
Garantien gis i tillegg til og begrenser ikke de rettigheter kunden har etter forbrukerkjøpsloven. Ved feil som kan tilbakeføres til mangler som forelå på leveringstidspunktet har forbrukerkjøperen, uavhengig av garantien, i henhold til forbrukerkjøpsloven reklamasjonsrett i inntil 5 år fra leveringstidspunktet.

Dersom det oppstår feil ved den leverte bilen, som ikke kan tilbakeføres til leveringstidspunktet, dekkes omkostningene ved utbedringen i henhold til denne garantien i en periode som angitt under punkt 2.

2. Garantiperiode
Garantien gjelder i ....... måneder fra leveringsdatoen, alternativt for ....... km kjøring dersom dette inntreffer først.

3. Garantiens omfang
Garantien forplikter selgeren til ved eget eller annet NBF-verksted som selgeren anviser, å reparere fagmessig enhver feil som oppstår i garantiperioden, selv om feilen ikke var tilstede ved levering av bilen.

Garantien om fatter både deler, materialer og arbeidskostnader.

4. Forhold som faller utenfor garantien
Garantien gjelder ikke feil som oppstår etter leveringstidspunktet og som kan tilbakeføres til et av følgende forhold:

4.1 Bilprodusentens/bilimportørens instrukser for service, ettersyn og vedlikehold av bilen er unnlatt fulgt i garantiperioden.

4.2 Trafikkskader og frostskader.

4.3 Skader påført bilen ved overbelastning eller uriktig eller skjødesløs bruk.

4.4 Bilen er anvendt til konkurransekjøring (hastighetsløp).

4.5 Bilen er ombygget eller endret konstruksjonsmessig.

4.6 Normal bruksslitasje og normal korrosjon.

4.7 Feil som skyldes bruk av reservedeler av dårligere kvalitet enn originaldeler i garantiperioden

Garantien gjelder heller ikke økonomisk tap som måtte oppstå ved at kunden må unnvære bilen i garantiperioden pga. utføring av garantiarbeid (avsavnstap), annet indirekte tap eller utgifter til erstatningsbil.

Ved feil som var tilstede allerede ved leveringen av bilen, kan selgeren bli erstatningsansvarlig etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser.

5. Fremsetting av garantikrav
Feil som kunden mener dekkes av garantien, skal meldes til selgeren innen 14 dager etter at feilen ble oppdaget.

Utbedring av feil som omfattes av garantien skal fortrinnsvis utføres av selgerens verksted eller verksted som selgeren anviser. Setter kunden bilen inn for reparasjon av feilen ved annet NBF-verksted enn selgerens, skal kunden ta kontakt med selgeren før reparasjonen igangsettes. Selgeren er i slike tilfeller bare forpliktet av garantien når han uttrykkelig har godkjent at reparasjonen utføres av det andre verkstedet.

For å lette saksbehandlingen når garantikrav fremsettes, skal kunden fremlegge dette garantibeviset og bilens servicehefte eller annen dokumentasjon som viser at bilprodusentens/bilimportørens instruks for service, ettersyn og vedlikehold er fulgt, jfr. pkt. 4.1 ovenfor.

6. Egenandel
For reparasjoner som dekkes av denne garantien, betaler kunden ved avhenting av bilen en egenandel på kr ...... inkl. mva. Utføres flere garantireparasjoner, presentert for verkstedet som et samlet oppdrag, betales kun 1 egenandel. Det kan ikke kreves egenandel for reparasjoner som faller innenfor den lovfestede reklamasjonsretten, jfr. pkt. 1.

7. Overdragelse av bilen i garantiperioden
Garantien følger bilen og gjelder, med de begrensninger som fremgår av pkt. 4, 5 og 6, selv om bilen overdras i garantiperioden.

8. Garantitvister
Tvister i henhold til denne garantien som ikke kan løses mellom partene, kan, uten at dette avskjærer domstolbehandling, forelegges for Klagenevnden for bilsaker. Enhver bruktbilkjøper kan innbringe en tvist med en NBF-forhandler for nevnden, mens NBF-forhandlerne bare kan innbringe bruktbiltvister for nevnden dersom kunden er medlem av KNA, MA eller NAF.