Bilene blir stadig mer digitale – og personvernet må følge med

tone molvær berset

NBF-advokat Tone Molvær Berset. Foto: NBF

De fleste nye biler er rullende datamaskiner som samler inn data om kjøring, posisjon og bruk, og til og med filmer utenfor og inne i bilen. Når verkstedet eller forhandleren henter ut denne informasjonen, håndteres det personopplysninger, og da følger det ansvar og plikter.

Nå over 700 deltakere - sikre din plass!

Det meste handler om å vite hva som gjelder, og å gjøre noen grep som raskt blir en naturlig del av hverdagen. 

På Bilbransjens dager ser vi nærmere på disse utfordringene. En av Norges fremste advokater på teknologi og personvern, Jan Sandtrø, forklarer hva dette betyr for bilbransjen og hva dere må gjøre i praksis.  

Bilen som datainnsamler 

Moderne biler samler inn store mengder informasjon om både bil og fører – alt fra kjøremønster, posisjon og hastighet til stemmebruk og medievaner. 

Disse opplysningene brukes til å forbedre sikkerhet, komfort og opplevelse. Samtidig kan de bli delt med produsenter, forsikringsselskaper, verksteder, app-leverandører og andre. 

Selv tekniske signaler fra bilen kan regnes som personopplysninger hvis de kan knyttes til en fører eller eier. 

Derfor er det viktig å stille spørsmål som: Hvem har tilgang til opplysningene? Hva kan de brukes til? Og hvem har egentlig ansvaret for å beskytte dem? 

Nye krav til bransjen 

Forhandlere, verksteder og importører står midt i denne utviklingen. Når man kobler seg til bilens systemer, kan man samtidig få tilgang til opplysninger som er personlige. 

Det betyr at virksomheten må håndtere dem med samme omtanke og sikkerhet som annen kundeinformasjon – og være bevisst på at bruk av bildata ikke er et «grått område» lenger. 

Bilprodusentene må dessuten tenke personvern allerede når bilen utvikles. Det handler ikke bare om regler, men om tillit – tillit til at bilen hjelper deg, men ikke overvåker deg. I tillegg til de velkjente personvernreglene (GDPR) kommer det nå nye EU-lover som omfatter produkter med tilkobling og sensorer, som biler, med krav til både sikkerhet og deling av data. 

Samarbeid for fremtiden 

Utviklingen mot mer tilkoblede og etter hvert selvkjørende biler vil bare fortsette. 

For å lykkes må bransjen, myndighetene og teknologileverandørene samarbeide om løsninger som kombinerer innovasjon og personvern. Bransjenormer og felles retningslinjer kan være veien å gå. 

Bilbransjens dager gir deg muligheten til å få bedre innsikt i hvordan dette påvirker både virksomheten din og kundene dine – og kanskje også noen gode svar på spørsmål du ikke visste du hadde.