Norges Bilbransjeforbund

Innhold

Artikler

Vis filtrering

18 resultater

Type artikkel
Velg område
18 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, Næringspolitikk, Skatt og avgifter

    NBF ga sine innspill til bilavgiftene i neste års statsbudsjett

    Sammen med NAF og BIL møtte NBF i går Finansdepartementet for å gi sine innspill til neste års statsbudsjett og hva vi mener er viktig for regjeringen å ta hensyn til.

  2. Nyhet, Kompetanse og rekruttering

    Fra TIP til TIF til Teknologifag

    Kunnskapsdepartementet har vedtatt at Teknologi- og industriell produksjon skifter navn til Teknologi – og industrifag. For å unngå at vi ender med at TIP (Teknikk- og industriell produksjon) blir erstattet av TIF (Teknologi- og industrifag) vil NBF (Norges Bilbransjeforbund) fremover bruke den korte benevnelsen "Teknologifag".

  3. Nyhet, Kompetanse og rekruttering

    Bilbransjen trenger fagarbeidere: ta inn lærlinger

    I Norge vil det, til tross for korona og lavkonjunktur, være over tre millioner kjøretøy på veiene. Bilene vil fremdeles ha behov for service og reparasjoner. Og, grovt sagt, bilbransjen har alltid manglet fagarbeidere. Dette er viktige momenter som bilbedrifter må tenke på når de vurderer behovet for nye lærlinger.

  4. Nyhet, Næringspolitikk, Bilsalg

    Det handler om å vrake de aller eldste bilene

    Flere medlemmer har stilt spørsmål som gjelder NBFs arbeid for å fornye bilparken. For å tydeliggjøre vår mening: det handler om biler som er eldre gjennomsnittlig vrakalder, det vil si 18,2 år.

  5. Nyhet, Næringspolitikk, Skatt og avgifter, Tall og fakta

    Elbilsalget vil strupes

    Bilbransjen frykter at det vil komme 53 000 færre elbiler ut på veiene de neste årene enn det ville i en normalsituasjon. Bilparken vil bli eldre, mer forurensende og mindre trafikksikker. Det trengs ny politikk.

  6. Nyhet, Medlemskap og fordeler, Nyttekjøretøy, Næringspolitikk, Skade/lakk, Tall og fakta, Bilsalg, Forhandler og servicemarkedsdrift , Ledelse og personal koronaviruset

    Koronaviruset - tiltaksliste

    Mange av våre medlemmer kontakter oss med spørsmål rundt drift og økonomi i denne utfordrende perioden vi er inne i.

  7. Nyhet, Nyttekjøretøy, Næringspolitikk

    Veikart for tungtransporten: Lastebilen er en forutsetning for vekst og mobilitet

    Klimautslipp vil være hoveddriveren for endring innen tungtransporten. Digitalisering, urbanisering og autonomi vil også dypt påvirke bransjen. Men i et 2030-perspektiv er det klima samt politiske ambisjoner og målsetninger som vil være faktoren som påvirker bransjen mest.

  8. Nyhet, Næringspolitikk, Tall og fakta

    Halvparten av bilforhandlerne vil ikke bli borte

    Det kommer et skremmeskudd fra KPMG i disse dager, men det er neppe så mørkt som overskriftene fra konsulentselskapets rapport antyder. Rapporten ble omtalt på P4 og i Finansavisen 19. februar.

  9. Nyhet, Juridisk, Kontrakter og standarder, Næringspolitikk, Skatt og avgifter WLTP, kjøpekontrakter, kontrakter

    NBFs kjøpekontrakt og ny kjøresyklus (WLTP)

    I skrivende stund er det fortsatt stor usikkerhet omkring hvordan ny kjøresyklus (WLTP) vil slå ut på beregning av engangsavgiften. Det er imidlertid ganske sikkert at den vil medføre en økning på en del modeller – hvilke er umulig å si per nå. Dette kan bety at avtalt pris vil kunne øke betydelig i perioden mellom bestilling og levering/betaling. I kjøpekontrakten har du mulighet til å ta høyde for økningen.

  10. Nyhet, Næringspolitikk bransjeprogram, Useriøse aktører

    Regjeringen med ny giv i kampen mot useriøse aktører

    Arbeids- og sosialdepartementet har vedtatt å opprette et bransjeprogram innen bil. Målsetningen med programmet er å bekjempe arbeidslivskriminalitet. Dette vil tilføre en helt ny giv i arbeidet mot useriøse og ulovlige aktører i bilbransjen. NBF har sammen med Fellesforbundet arbeidet for å få dette på plass.