En gladnyhet: Søkertallene til bilfagene går opp

Søkertallene til skade/lakk øker med 15 prosent. Kjøretøy har en liten økning. Etter flere år med nedgang er dette svært gledelig.

Her kan du lese mer om koronautfordringer for lærlinger.

NBF har vært særlig bekymret for skade-/lakkfaget. Det har vært nede på et kritisk nivå, og vi har opplevd at skoleklasser har blitt lagt ned. Samtidig vet vi at mangelen på fagarbeidere kanskje er mest prekær i denne delen av bransjen. En oppgang fra 183 søkere til 210 er derfor bra.

Kjøretøy har en liten økning, fra 1441 i 2019 til 1450 i 2020. Også innen dette faget har utviklingen de siste årene vært negativ, med et bunnpunkt i 2019. Denne trenden var viktig å snu. Det er også positivt at søkertallene til TIP fortsetter å øke. Økningen i 2020 fra 2019 er på 3 prosent, fra 15 107 til 15 500 søkere.

Det er regionale forskjeller. Det er kun i Rogaland og Nordland at det er vekst på begge fag. Spesielt gledelig er det kanskje at Nordland har vekst. I dette fylket har de intensivert rekrutteringsarbeidet, og hadde en skikkelig dugnad i januar der skole, bransje og opplæringskontor virkelig tok tak. Det viser at innsats og godt samarbeid gir resultater.  

Læreplasser og snart lærlinginntak

Bilbransjen vil mangle fagarbeidere fremover. Akkurat som de fleste andre bransjer, hvis vi ser frem mot 2025/2030. Skal vi ha håp om at de positive søkertallene i år er begynnelsen på en trend må vi fortsette å ta inn lærlinger. Vi skjønner at det er krevende å tenke på dette nå når mange går permitterte. Men vi vet at bilparken vil være den samme når koronaviruståka letter. Vedlikeholdsbehovet vil være cirka like stort. Vi vet at bransjen over tid aldri har hatt for mange fagarbeidere.

NBF vil oppfordre bilbransjen til å tenke langsiktig når de vurderer lærlingbehovet. På lang sikt vil bransjen med all sannsynlighet mangle fagarbeidere.

Et annet element som bør tale for å ta inn lærlinger er signaleffekten hvis mange ikke får læreplass. Da vil søkertallene gå ned i årene som kommer.

Det er mange koronarelaterte utfordringer også. Særlig er utsettelse av fagprøver utfordrende. NBF og NHO arbeider med problemstillingen. Mange opplæringskontor gjør det samme. Bransjen bør sørge for at eget opplæringskontor jobber med saken. Det må legges press på lokale y-nemnder for å få i gang prøvenemnder og starte opp fagprøvene igjen.