Dette bør alle arbeidsgivere i bilbransjen ha absolutt nulltoleranse for

heidi chr lund portrett

Leder bærekraft i NBF, Heidi Chr. Lund. Foto: NBF

NBF og BILs ferske trivselsundersøkelse for 2025 viser at ansatte i bilbransjen fortsatt trives svært godt på jobb. Et solid flertall opplever høy arbeidsglede, trygghet og stolthet over eget yrke. Samtidig avdekker årets funn én utfordring som skiller seg tydelig negativt ut.

Dette mener begge organisasjonene krever umiddelbar og tydelig oppmerksomhet fra alle arbeidsgivere i bransjen: omfanget av mobbing og trakassering. 

Høy trivsel – stabilt gode resultater 

1555 medarbeidere deltok i årets undersøkelse, hvorav 1148 fullførte. Resultatene viser at trivselen holder seg stabilt høy sammenlignet med tidligere år: 

  • 79,2 % er stolte av yrket sitt 
  • 68,8 % vil anbefale andre å søke jobb ved sin arbeidsplass 
  • 75,4 % ønsker å bli værende i jobben det neste året
  • Omtrent like mange planlegger å fortsette i yrket de har i dag 

Undersøkelsen viser også at arbeidstakere i alle aldersgrupper er opptatt av trygghet, sosialt fellesskap og rettferdig behandling.  

Lojalitet – størst blant de erfarne 

Tallene viser tydelig at spesielt de eldste arbeidstakerne rapporterer høy yrkesstolthet og lav turnoverintensjon. 
Blant de 11,3 % som vurderer å bytte arbeidsplass, er det tre faktorer som særlig kunne fått dem til å bli: 

  1. Gode økonomiske betingelser (viktigst) 
  2. Karriereutviklingsmuligheter 
  3. Et godt sosialt arbeidsmiljø 

Det tre neste som også er viktig er "ledere som er opptatt av inkludering og likestilling", "En forutsigbar og trygg arbeidssituasjon" og "bedre sosialt samhold". I bunn og grunn handler det om å se og lytte til sine ansatte, det kan hjelpe på for å beholde flere lengre.   

Det største gapet: Rettferdighet og utviklingsmuligheter 

Trivselsfaktorene som medarbeiderne rangerer som viktigst, er: 

  • Rettferdig behandling 
  • Kultur for å hjelpe og støtte kolleger 
  • En trygg og forutsigbar arbeidssituasjon

På spørsmål om hva som faktisk er mest til stede på arbeidsplassen, kommer sosialt fellesskap og forutsigbarhet på topp. 

Men det er tre områder hvor gapet mellom viktighet og opplevd tilstedeværelse er betydelig – og det er de samme som i fjor: 

  1. Rettferdig behandling av ansatte 
  2. Karriereutviklingsmuligheter 
  3. Tilgang på kurs, veiledning og opplæring 

Dette bør være tydelige prioriteringsområder for arbeidsgivere som ønsker å styrke trivselen ytterligere. 

Figur
Mobbing og trakassering – et alvorlig varsko 

Den mest bekymringsfulle utviklingen i årets undersøkelse er økningen i mobbing og trakassering, særlig blant kvinner. 

Hovedfunn
  • 9,1 % har selv opplevd mobbing eller trakassering det siste året 
  • 14,1 % har observert mobbing eller trakassering 
  • 14,8 % av kvinnene har selv opplevd mobbing/trakassering 
  • Kvinner rapporterer i større grad uønsket seksuell oppmerksomhet og seksuell trakassering 
  • Mobbingen utøves hovedsakelig av kolleger eller ledere 

De ansatte melder at det er særlig nedsettende kommentarer, utskjelling, utfrysing og plaging over tid. 

Dette er funn som hverken NBF eller BIL tar lett på. 

Felles budskap fra NBF og BIL

Samtlige arbeidsgivere i bilbransjen bør etablere en absolutt nulltoleranse for denne typen atferd, fastslår Heidi Chr. Lund (NBF) og Iman Winkelman (BIL). 

Begge organisasjonene understreker at mobbing og trakassering har alvorlige konsekvenser både for enkeltpersoner og for virksomhetenes arbeidsmiljø og omdømme. De oppfordrer alle arbeidsgivere til å sikre tydelige rutiner, aktiv oppfølging og lav terskel for å si ifra. 

Likestilling og mangfold – fortsatt en utfordring 

Undersøkelsen viser at bilbransjen fortsatt er svært kjønnsdelt: 

  • 78 % menn, 22 % kvinner blant respondentene som er høyere enn ute i bransjen 
  • Flere menn enn kvinner er i leder- og mellomlederstillinger 
  • Kvinner har gjennomgående høyere utdanningsnivå 

Rapporten viser også at kvinner vurderer flere trivselsfaktorer som viktigere enn menn – særlig rettferdig behandling, inkludering, likestilling og grønn omstilling. 

 Viktigheten av karriereutvikling og oppfølging av unge arbeidstakere 

Et viktig funn fra årets rapport er at yngre medarbeidere er spesielt opptatt av kompetanse- og karriereutvikling. Samtidig opplever de i mindre grad at dette er tilstede. 

Heidi Chr. Lund peker på at arbeidsgivere bør ta dette på alvor: 

– Vi vil oppfordre arbeidsgiverne til å vise interesse for hvilke ambisjoner yngre medarbeidere har, og bruke denne innsikten til å tilby kurs, kompetanseheving og karriereutvikling innenfor virksomhetens rammer. 

Myndighetenes rolle 

Iman Winkelman understreker at også myndighetene har ansvar for at arbeidstakere i bilbransjen skal fortsette å oppleve trygghet og forutsigbarhet: 

– Bransjen trenger stabile og forutsigbare rammevilkår. Stadige endringer i avgifter og reguleringer skaper usikkerhet og press gjennom hele verdikjeden. 

Om undersøkelsen 

Trivselsundersøkelsen er gjennomført av NBF og BIL i samarbeid med Moment Consulting høsten 2025. 

  • 1555 deltok 
  • 1148 fullførte 
  • Samme undersøkelse ble gjennomført i 2023 og 2024 

Ansvarlige for undersøkelsen: 
Heidi Chr. Lund,    
Leder bærekraft 
heidi.lund@nbf.no /+47 926 52 464     

Iman Winkelman   
Leder for næringspolitikk og analyse   
iman@bilimportorene.no / +47 976 77 528  

NBF-medlemmer kan se resultatene fra Trivselsundersøkelsen i presentasjonen fra Bilbransjens dager. Du finner den i din digitale verktøykasse.