Verkstedbransjen må sikre seg!
NBF-advokat Mia C. Lindstad har spesialisering i kontraktsrett og bilbransjen. Foto: NBF
Salgs- og leveringsbetingelser er helt nødvendig ved salg til næringskunder.
NBF-advokat Mia C. Lindstad har spesialisering i kontraktsrett og bilbransjen. Foto: NBF
Salgs- og leveringsbetingelser er helt nødvendig ved salg til næringskunder.
Gjennom flere års arbeid med verkstedsrelaterte tvistesaker har jeg avdekket et tydelig behov:
Mange verksteder mangler salgs- og leveringsbetingelser når de yter tjenester til næringsdrivende kunder. Det fører til en juridisk sårbarhet/risiko som det anbefales å minimere.
I dag er verksteder godt dekket når de yter tjenester til forbrukere, takket være håndverkertjenesteloven. Når kunden er en næringsdrivende, står vi imidlertid i en rettslig usikker situasjon. Hverken håndverkertjenesteloven eller kjøpsloven gjelder. Kjøpsloven faller bort fordi tjenesten (verkstedarbeidet) utgjør hoveddelen av leveransen. Håndverkertjenesteloven på sin side gjelder kun mellom verkstedet og forbrukerkunder – og ikke mellom to næringsdrivende.
Det betyr at rettsforholdet mellom verksted og næringskunde må baseres på avtaleloven, ulovfestet rett og den konkrete kommunikasjonen mellom partene. Noe som i praksis fører til stor usikkerhet og risiko for konflikter. Mange verksteder har stått svakt i tvister nettopp fordi man ikke har hatt skriftlige avtaler som regulerer forholdet.
Et gjennomarbeidet sett med standardbetingelser sørger for forutsigbarhet for begge parter. Det gir verkstedet et klart rammeverk for hvilke rettigheter og plikter som gjelder i et oppdrag, og reduserer risikoen for misforståelser og tvister.
De viktigste punktene som bør reguleres er:
Tilbud bør være tidsavgrenset, f.eks. 14 dager, og det bør presiseres at prisene er eks. mva og eventuelle avgifter. Uten dette kan man risikere at kunden tror tilbudet er bindende i lang tid – eller at det inkluderer mer enn det faktisk gjør.
Det er helt avgjørende at tilleggsarbeid, som ofte avdekkes underveis, kun utføres etter godkjenning fra kunden. Dette sikrer at verkstedet får betalt og reduserer risikoen for konflikt. Her anbefaler vi skriftlig godkjenning.
Det bør klart fremgå at kontant betaling kreves ved avhenting av kjøretøyet med mindre annet er avtalt. Ved forsinket betaling må det være adgang til å holde tilbake bilen, kreve renter og eventuelt selge bilen etter salgsrettsloven dersom den ikke blir hentet.
Reklamasjonsfristene må være klare: for eksempel 14 dager etter at mangelen burde vært oppdaget, og maksimalt to år etter ferdigstilt arbeid.
Verkstedet bør ikke være ansvarlig for indirekte tap som avsavnstap eller leiebil-kostnader, med mindre annet er særskilt avtalt. Dette er helt vanlig og viktig for å avgrense økonomisk risiko.
På Bilbransjens dager vil NBF presentere standard salgs- og leveringsbetingelser for bruk ved salg av verkstedtjenester til næringskunder. Vi anbefaler at alle medlemsverkstedene tilknyttet NBF tar disse i bruk.
Dersom ditt verksted yter tjenester til næringskunder og ikke allerede har salgs- og leveringsbetingelser på plass, bør du blant annet:
Det er et stort behov for å profesjonalisere denne delen av kundeoppfølgingen – og med klare betingelser står du langt sterkere i møte med krevende kunder og uforutsette situasjoner.
Har du ikke tilgang til Digital verktøykasse? Vi hjelper deg!