NBF er stolte av å jobbe for bilbransjen

Alle adjektiv som kan beskrive situasjonen er brukt. Det er mørkt og skummelt. Jeg vil likevel trekke frem noen lyspunkt. Mange små og store glimt av verksteder og forhandlere som jobber steinhardt og kreativt for å komme igjennom. Hvis det er en ting jeg er sikker på at vi bør ta med oss etter denne krisen så er det bedriftenes vilje til å overleve.

Jeg kan nevne noen få glimt, uten å nevne navn. Forhandlere som leverer over budsjett. Verksteder som henter biler og ringer kundene – tilbyr det ypperste av service. Skadeverksteder som gjenoppbygger biler som kan selges når koronatåka letter litt. Bedrifter og lokalforeninger som går ut i media for å oppfordre til å redde arbeidsplasser, ikke bare hos seg selv, men i hele næringslivet. Jeg gleder meg til å lære mer om hvordan man har fått alt dette til.

Fight or run. Kjempe eller rømme. Egenskapene er instinkter i oss mennesker når vi møter trusler. Bilbransjen har valgt å kjempe. Vi ser det i alle glimtene. NBF ser det i spørreundersøkelsene som viser, tross truslene, at de fleste klarer å holde det gående – endatil så er det færre denne uken som frykter konkurs eller at de ikke kan betale regningene enn i forrige uke.

Det er ikke alltid vi belønnes. Kompensasjonsordningen som regjeringen lanserte er det mange i bilbransjen som ikke får glede av - enda. To ting tror jeg det er viktig å huske på i den sammenheng. En, at sammenlignet med resten av næringslivet så er det faktum at din bedrift ikke har et omsetningsfall på 20 prosent i mars eller 30 prosent fremover veldig bra. To, at ordningen ikke er 100 prosent rettferdig. Nødvendigheten av å få ut penger til foretakene som trenger det mest raskt, trumfet millimeterpresisjon.

Begge punktene over er fattig trøst. Vi får finne litt glede i at statens tiltak på permittering, sykelønn, utsettelser av skatter og avgifter også bidrar enormt også hos oss. Uansett, det må komme tiltak fremover som treffer bilbransjen også etter mai. For det første vil mange forhandlere oppleve at omsetningssvikten kommer senere når de manglende inntektene fra salgene vi ikke gjør i dag slår ut om noen måneder. For det andre vokser bruktbillagrene, det må komme tiltak som stimulerer markedet. Vi har foreslått økt vrakpant og fjerning av omregistreringsavgift ut 2020.

NBF er i dag stolte av å jobbe for bilbransjen. Vi vil kjempe videre akkurat som dere gjør. Vi skal komme oss igjennom. Det viktigste som klarer å dra oss over kneika (det er vel mer verdens bratteste og lengste bakke enn en kneik) er hardt arbeid, kreativitet og god dialog med kundene.

Jeg kan ikke si annet enn: Stå på. Hold ut. Hold sammen. Vi er her for dere – og heier på dere.

Adm dir i NBF, Stig Morten Nilsen. Foto: Thomas Brun/NTBkommunikasjon.