For bilbransjen medfører det svikt i inntjening og at lagre av brukte biler hoper seg opp og truer egenkapitalene til virksomhetene. Konsekvensen er en lavere utskiftningstakt av biler og at bilparken blir eldre. Dette er også en utfordring for samfunnet.
Tiltak for økt aktivitet og derigjennom fornying av bilpark
Tiltakene for å fornye bilparken er i realiteten en kinderegg-løsning:
- Stimulerer markedet og bidrar til å beholde arbeidsplasser
- Reduserer forurensning fra bilparken og risikoen for alvorlige ulykker
- Bidrar til å sikre folks privatøkonomi
- Som en bonus opprettholdes tempoet i den grønne omstillingen
NBF arbeider for å få på plass følgende tiltak:
- Øke vrakpanten med 5000 kr, til 8000 kr ut 2020 (med mulighet for forlengelse ut 2021).
- Økningen kan/bør målrettes til å kun gjelde biler eldre enn 12 år
- Tilnærmet alle biler under 12 år som vrakes vil uansett være forsikringssaker, så det vil ikke gå utover bileiere.
- Alternativt kan man velge modellen som vurderes i Danmark, hvor den målrettes inn mot biler med EURO3-teknologi og eldre. I praksis 15 år gamle biler og eldre.
- Fjerne omregistreringsavgiften på brukte biler ut 2020
- Det tilsvarer en noe større reduksjon på nyere brukte biler sammenlignet med eldre brukte biler. Dette vil gi incentiver til at folk kjøper så nye biler som mulig.
- Det vil bidra til økt aktivitet i markedet og muliggjøre en raskere tilbakekomst til en normalisert situasjon etter Korona.
- I tillegg vil dette gi et likviditetsbidrag til bilforhandlerne gjennom at omløpshastigheten på lagrene av brukte biler øker.
I tillegg minner vi om oppfølgingen av utsettelse av særavgifter ihht. Stortingets tidligere anmodningsvedtak og melding fra departementet, da spesielt relatert til engangsavgiften.
Les innspillet fra NBF her >