Utlevering av biler i korona-tider

I disse korona-tider gjelder det om i størst mulig grad å la "business go on". Det bør i utgangspunktet ikke være noe til hinder for at utlevering av bestilte biler går som planlagt. Noen praktiske grep kan imidlertid være nødvendige å ta. I dette innlegget skal vi belyse temaet fra både en praktisk- og juridisk side.

Praktisk tilnærming

Vi har allerede sett gode eksempler på forhandlere som legger til rette for henting av biler til service og reparasjoner, og transport av både kunder og biler etter behovene som måtte oppstå som følge av karantene, sykdom eller andre praktiske utfordringer i disse korona-tider.

For at butikken skal gå så normalt som mulig, og for at man skal få levert både nye og brukte biler som avtalt, kan det kreve noen nye rutiner som kan avhjelpe de ulike situasjonene kundene måtte befinne seg i.

Hvis man ikke allerede har satt i verk tiltak, kan følgende være nyttig å tenke på:

  • Gi god informasjon så tidlig som mulig ved eventuell endring eller forsinkelse av leveringstidspunkt. Se tidligere publiserte artikkel om dette temaet på NBF-bloggen > 
  • Vær proaktiv og ta tidlig kontakt med kunden for å planlegge og avklare eventuelle problemstillinger knyttet til overlevering av bilen.
  • Se på løsninger for både bringe- og hentetjeneste der dette er praktisk mulig.
  • Tilby å levere bilen hjemme hos kunden.
  • Legg til rette for å begrense smittefaren under selve leveringen, ved å:
    • tilby kunden instruksjon av bilens funksjoner ved hjelp av digitale løsninger i forkant, der dette er tilgjengelig (video, digital instruksjonsbok osv.).
    • gi kunden grundig informasjon og instruksjonsboken noen dager før levering (der denne bare finnes i papirformat).
    • tilby komplett gjennomgang av bilens funksjoner etter at korona-situasjonen er over.
    • husk at det først og fremst er overlevering som skjer mellom personer inne i bilen som er spesielt utfordrende med tanke på smittefare.
  • Legg til rette for at kunden har med seg barn som er hjemmeværende fra barnehage og skole, og tilby tilrettelagte aktiviteter for barna under leveringen.

God tilrettelegging og tilpasning etter kundens ønsker vil forhåpentligvis medføre at man får levert bilene som avtalt, samtidig som kunden føler seg godt ivaretatt og opplever god kundeservice fra deg som leverandør.

Juridisk vurdering og tilnærming

Forhandleren har forpliktet seg å levere og kunden til å overta biler det er inngått kjøpsavtale om. Når biler er klare for levering fra forhandler og leveringstiden i henhold til kontrakten har kommet, bør forhandleren legge til rette for at overlevering kan skje som vanlig. Husk at kunden har medvirkningsplikt, det vil si at kunden skal medvirke til at overlevering kan skje.

I noen tilfeller kan man tenke seg at kunden ikke kan komme for å hente bilen, særlig dersom kunden sitter i korona-karantene. Vær da oppmerksom på at kundens medvirkningsplikt til overlevering betyr plikt til å hente eller motta bilen. Dette åpner for praktisk tilrettelegging også der kunden ikke selv kan komme for å hente bilen.

Om det er snakk om salg til en næringsdrivende, går den fulle risikoen over på kunden ved avtalt leveringstidspunkt, selv om kunden ikke medvirker til overlevering av bilen. Om det derimot er snakk om salg til forbruker, vil forhandleren i utgangspunktet ha taps- og skaderisikoen for bilen dersom overlevering ikke skjer på grunn av kundens manglende medvirkning. Det blir derfor viktig å gjøre alt som er praktisk mulig for å få til overlevering av bilen til rett tid.

Dersom forhandleren stiller bilen til kundens disposisjon til rett tid men kunden nekter å overta, har kunden misligholdt kjøpekontrakten, og forhandleren vil kunne kreve betaling (det vil si kreve at avtalen oppfylles) samt forsinkelsesrente og erstatning for tap påført ved misligholdet. Det er unntak for kundens betalingsplikt (eller egentlig hjemmel til utsatt betaling) dersom betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller andre forhold utenfor kundens kontroll og som han ikke med rimelighet kunne ventet å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av, som det heter i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.

Per i dag er det ikke stans i samferdselen eller betalingsformidlingen, men spørsmålet er om korona-situasjonen kan anses som andre forhold som er utenfor kundens kontroll og dermed fritar for betalingsplikt på dette tidspunktet. Den underliggende hindringen kunden i slike tilfeller vil vise til vil antagelig være at han ikke har betalingsevne, eventuelt at kunden frykter eller opplever svekket betalingsevne. Oppfatningen i rettsteorien er at det skal svært mye til før manglende betalingsevne kan frita kunden; kundens egen økonomi antas å ligge innenfor kundens kontroll. Dette betyr at dersom kunden ikke kan betale, må de alminnelige reglene om gjeldsordning, insolvensbehandling og liknende komme inn.