-
Bakgrunn for Trivselsundersøkelsen 2024
Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL) vil i oktober 2024 sende trivselsundersøkelsen for tredje gang, til alle sine medlemsbedrifter for å kartlegge noen spesifikke arbeidsmiljøområder i bransjen. Det er de ansatte som skal svare og vi trenger hjelp til å nå dem. Her trenger vi hjelp fra alle dagligledere/HR til å få ansatte til å svare.
-
Bilselgers rett til å utbedre feil og mangler
Et grunnleggende prinsipp i kjøpsretten er at selger har rett til å utbedre eventuelle mangler. Dette fremgår av forbrukerkjøpsloven (§§ 29 flg) og av kjøpsloven (§ 36). I denne artikkelen behandles kun selgers utbedringsrett ved forbrukerkjøp, som reguleres av forbrukerkjøpsloven.
-
Juridisk rådgivning til NBFs medlemmer
NBF ønsker til enhver tid å kunne bistå våre medlemmer med best mulig juridisk rådgivning og bistand. For å sikre god kapasitet har vi nå inngått en samarbeidsavtale med Advokatfirmaet CLP.
-
Lønnsoppgjøret 2024 er i gang
Årets lønnsoppgjør er et såkalt hovedoppgjør. Det betyr at alt fra økninger av lønnssatsene til tekstendringer i tariffavtalene vil være oppe til revisjon i år (tariffavtalene løper normalt i to år).
-
Forbedret løsning for innsending av søknad for enkeltgodkjenning av tunge kjøretøy
Statens vegvesen er nå i full gang med å realisere tiltakene knyttet til evaluering av løsningene for Godkjenning av tunge kjøretøy.
-
Programmet på Bilbransjens dager: du får alt.
Fem forskjellige konferanser og en hel verktøykasse for vekst.
-
Bilsalget er på vei opp
Folk begynner så smått å kjøpe nybil igjen viser en fersk temperaturmåling fra Norges Bilbransjeforbund (NBF).
-
Funn fra Trivselsundersøkelsen 2024: Stabil trivsel i bilbransjen – tross økonomiske utfordringer.
Det er fortsatt høy trivsel i bilbransjen, men det er utfordringer som det må jobbes med. Nylig gjennomførte NBF og BIL Trivselsundersøkelsen for tredje gang. Trivselen og mobbing er relativt stabilt, men det er noe tilbakegang.
-
Mener fortsatt at firmabilbrukere overbeskattes
Skatteetaten mener at det ikke er grunn til å tro at opp mot 75 000 personer kan ha betalt for mye skatt. For NBF (Norges Bilbransjeforbund) endrer ikke dette noe.
-
Hvorfor er firmabilfordelen overbeskattet? Og hva kan skattebetaler og arbeidsgiver gjøre?
Firmabilfordelen er grovt overbeskattet. 75 000 med firmabil kan ha betalt opp mot to milliarder for mye i skatt de siste årene. En firmabileier fikk medhold av Skatteetaten på å bli skattet av reell privat fordel. Dermed ble skatten redusert.