Statsbudsjett for 2024 – en enighet uten store overraskelser
Langt på overtid, etter nesten tre uker rundt forhandlingsbordet, ble regjeringspartiene på Stortinget enige med SV om Statsbudsjettet for 2023 søndag.
10 resultater
Langt på overtid, etter nesten tre uker rundt forhandlingsbordet, ble regjeringspartiene på Stortinget enige med SV om Statsbudsjettet for 2023 søndag.
SVs la i dag frem sitt Alternative Statsbudsjett for 2024, som setter tonen for hva partiet vil kreve når de starter forhandlingene om neste års statsbudsjett med regjeringspartiene på Stortinget senere denne måneden.
Som et svar på Stortingets anmodningsvedtak fra 2022 om å gjøre elbiler mer konkurransedyktige på leasing, svarer nå regjeringen med et forslag som vil gjøre leasing av personbiler mye dyrere.
-Vi ba om et avgiftspolitisk hvileskjær og er langt på vei blitt hørt. Bilbransjen står allerede i en krevende økonomisk situasjon og trenger forutsigbarhet, sier leder næringspolitikk i NBF, Ida Krag.
Pris påvirker nordmenns kjøpsbeslutninger, og økte elbilavgifter vil forsinke utskifting av bilparken. Elektrifisering av personbilparken er en lavthengende frukt sammenliknet med tilsvarende utslippskutt i andre deler av sektoren, slik at økte elbilavgifter gjør det vanskeligere å nå klimamålene for 2030.
Regjeringen varsler at de ønsker å innføre mva på elbiler og en kontantstøtte som dekker mva inntil 125 000 kroner. I praksis vil det medføre at man får dekket mva opp til 500 000 kroner. Både Sp og Ap, inkludert i Granavold-plattformen, har lovet mva på elbiler over 600 000 kroner.
Senterpartiet gikk i helgen inn for å starte innføring av mva på elbiler. Ap, SV og Sp er dermed enige om en modell med 600 000 kr i bunnfradrag. Det vil si at man skal betale mva på alt over 600 000 kr. Det er viktig å merke seg at ingen av partiene har forpliktet seg til å starte innføringen allerede fra 2022.
Sammen med NAF og BIL møtte NBF i går Finansdepartementet for å gi sine innspill til neste års statsbudsjett og hva vi mener er viktig for regjeringen å ta hensyn til.
Bilbransjen frykter at det vil komme 53 000 færre elbiler ut på veiene de neste årene enn det ville i en normalsituasjon. Bilparken vil bli eldre, mer forurensende og mindre trafikksikker. Det trengs ny politikk.
I skrivende stund er det fortsatt stor usikkerhet omkring hvordan ny kjøresyklus (WLTP) vil slå ut på beregning av engangsavgiften. Det er imidlertid ganske sikkert at den vil medføre en økning på en del modeller – hvilke er umulig å si per nå. Dette kan bety at avtalt pris vil kunne øke betydelig i perioden mellom bestilling og levering/betaling. I kjøpekontrakten har du mulighet til å ta høyde for økningen.