Nyhet, Næringspolitikk, Ledelse og personal 01.12.2020 Statsbudsjettet for 2021: I usikre tider var ingen endringer ekstra viktig for bransjen Regjeringen og FrP ble i kveld enige om statsbudsjettet for 2021. Enigheten betyr at det blir ingen justeringer av bilavgiftene. Alt blir likt som i år. Det var helt nødvendig.
Nyhet, Kompetanse og rekruttering, Næringspolitikk, HR, Ledelse og personal Meld fra om alle ulovligheter Bransjen tipser ikke om ulovligheter lenger. Samtidig vet vi og Statens vegvesen at det eksisterer mange som enda ikke er tatt. Bilbransjen må tipse om useriøse og ulovlige de kjenner til. Send inn ditt tips på krimenheten@vegvesen.no. Hjelp krimenheten i Statens vegvesen å aksjonere!
Nyhet, Lønn og tariff, Næringspolitikk, HR, Ledelse og personal Tidsfrister for å søke ulike tilskudd som følge av koronasituasjonen Det er innført en rekke krisepakker og støtteordninger for næringslivet som følge av pandemien. Eksempler på dette er tilskuddsordning for arbeidsgivere ved avbrutt permittering, ulike låneordninger og kompensasjon til foretak for tapt omsetning.
Nyhet, Næringspolitikk, Skatt og avgifter NBF ga sine innspill til bilavgiftene i neste års statsbudsjett Sammen med NAF og BIL møtte NBF i går Finansdepartementet for å gi sine innspill til neste års statsbudsjett og hva vi mener er viktig for regjeringen å ta hensyn til.
Nyhet, Næringspolitikk, Bilsalg Det handler om å vrake de aller eldste bilene Flere medlemmer har stilt spørsmål som gjelder NBFs arbeid for å fornye bilparken. For å tydeliggjøre vår mening: det handler om biler som er eldre gjennomsnittlig vrakalder, det vil si 18,2 år.
Nyhet, Næringspolitikk, Skatt og avgifter, Tall og fakta Elbilsalget vil strupes Bilbransjen frykter at det vil komme 53 000 færre elbiler ut på veiene de neste årene enn det ville i en normalsituasjon. Bilparken vil bli eldre, mer forurensende og mindre trafikksikker. Det trengs ny politikk.
Nyhet, Medlemskap og fordeler, Nyttekjøretøy, Næringspolitikk, Skade/lakk, Tall og fakta, Bilsalg, Forhandler og servicemarkedsdrift , Ledelse og personal Koronaviruset - tiltaksliste Mange av våre medlemmer kontakter oss med spørsmål rundt drift og økonomi i denne utfordrende perioden vi er inne i.
Nyhet, Nyttekjøretøy, Næringspolitikk Veikart for tungtransporten: Lastebilen er en forutsetning for vekst og mobilitet Klimautslipp vil være hoveddriveren for endring innen tungtransporten. Digitalisering, urbanisering og autonomi vil også dypt påvirke bransjen. Men i et 2030-perspektiv er det klima samt politiske ambisjoner og målsetninger som vil være faktoren som påvirker bransjen mest.
Nyhet, Næringspolitikk, Tall og fakta Halvparten av bilforhandlerne vil ikke bli borte Det kommer et skremmeskudd fra KPMG i disse dager, men det er neppe så mørkt som overskriftene fra konsulentselskapets rapport antyder. Rapporten ble omtalt på P4 og i Finansavisen 19. februar.
Nyhet, Juridisk, Kontrakter og standarder, Næringspolitikk, Skatt og avgifter NBFs kjøpekontrakt og ny kjøresyklus (WLTP) I skrivende stund er det fortsatt stor usikkerhet omkring hvordan ny kjøresyklus (WLTP) vil slå ut på beregning av engangsavgiften. Det er imidlertid ganske sikkert at den vil medføre en økning på en del modeller – hvilke er umulig å si per nå. Dette kan bety at avtalt pris vil kunne øke betydelig i perioden mellom bestilling og levering/betaling. I kjøpekontrakten har du mulighet til å ta høyde for økningen.